Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Mitä Suomessa kannattaa enää tulevaisuudessa omistaa? – LähiTapiola haastaa keskusteluun SuomiAreenassa 14.7.

LähiTapiola

Julkaistu: 13.07.2015 klo 12:34
Julkaisija: LähiTapiola

LähiTapiola järjestää tänä vuonna Porin SuomiAreenassa laajan paneelikeskustelun asumisesta, asuntojen arvosta ja sijoittamisesta otsikolla Pääomat seinissä vai päin seiniä: mitä Suomessa kannattaa enää omistaa? Keskustelu pidetään SuomiAreena-pihassa, Antinkatu 2, tiistaina 14.7. kello 14.00–15.15.

Keskustelu lähetetään suorana myös SuomiAreenaTV-kanavalla kello 14 alkaen.

Keskustelussa ovat mukana professori ja kuluttajatutkija Mika Pantzar, Pörssisäätiön toimitusjohtaja Sari Lounasmeri, Suomen vuokranantajien toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanerva, asumiseen erikoistunut toimittaja-tutkija Katja Lindroos ja viestinnän ammattilainen Jouko Marttila.  LähiTapiolasta paneeliin osallistuvat Kiinteistövarainhoidon kiinteistörahastojohtaja Kim Särs ja LähiTapiola Private Bankingin myyntijohtaja Ilkka Tuominen. Keskustelun juontaa toimittaja Jaakko Lyytinen.

Kim Särs ja Mia Koro-Kanerva ovat MTV-lavalla ennakkohaastattelussa jo kello 11.30-11.47.

Jatkoa kyselytutkimukseen: Asuntomarkkinoiden koetaan jakautuneen kahtia

Keskustelu jatkaa osaltaan maaliskuun LähiTapiolan Arjen katsauksen kyselytutkimuksen teemaa. Tutkimuksen mukaan neljä viidestä suomalaisesta kokee asuntomarkkinoiden jakautuneen voimakkaasti kahtia: paikkakuntiin, joissa edullisetkaan asunnot eivät mene kaupaksi ja alueisiin, joissa kärsitään asuntopulasta korkeista hinnoista huolimatta. Kaksi kolmesta vastaajasta uskoo asuntojen arvon nousuun pääkaupunkiseudulla, kun Pohjois- ja Itä-Suomessa tähän luottaa vain kolmannes. Vastaukset kerättiin sähköisenä kyselynä YouGovin kuluttajapaneelissa helmikuussa 2015. Vastaajia oli 1000, ja otos edustaa suomalaista väestöä iän, sukupuolen ja asuinpaikan mukaan (pois lukien Ahvenanmaa).

– Kysymys suomalaisten asunto-omaisuudesta ja sitä kautta kansallisvarallisuudesta on tänä päivänä todella ajankohtainen. SuomiAreenan keskustelussa kaivamme uusia näkökulmia siihen, mikä omistamisen ja sijoittamisen tulevaisuus Suomessa, muuttuuko ihmisten suhtautuminen omistusasumiseen ja siihen, mitä tulee tilalle, jos omistusasunto ei enää tulevaisuudessa olekaan tyypillisin varallisuuden kohde. Jokainen keskustelija pystyy tuomaan erilaisen kärjen keskusteluun. Aihe kiinnostaa, ja saamme varmasti aikaan hyvän keskustelun, kertoo viestintäjohtaja Jyrki Antikainen.

SuomiAreena jatkaa LähiTapiolan keskustelunavausten sarjaa, nyt varainhoidon, sijoittamisen ja kiinteistösijoittamisen teemoista. Toukokuun lopussa LähiTapiola järjesti Finlandia-talossa terveys- ja hyvinvointipalvelujen tulevaisuutta pohtineen Veroilla ja varoilla -seminaarin.

LähiTapiolan asumisen teema jatkuu kesällä, sillä LähiTapiola on mukana Vantaan asuntomessuilla ja elokuussa Vantaalla järjestettävässä Our House -lähiöfestivaalissa, joka pohtii lähiöiden tulevaisuutta.

Lisätiedot:

Jyrki Antikainen
viestintäjohtaja, LähiTapiola-ryhmä

LähiTapiola mukana näissä

• SuomiAreena järjestetään 11.-17.7.2015 Porissa. LähiTapiolan keskustelu on tiistaina 14.7. Lisätietoa tapahtumasta www.suomiareena.fi
  • Asuntomessut Vantaan Kivistössä 10.7.-9.8.2015 www.asuntomessut.fi
  • Our House -lähiöfestivaali lähiöiden tulevaisuudesta Vantaan Mikkolassa 8.8.-15.8.2015 www.ourhouse.fi
  • LähiTapiola järjesti toukokuussa Veroilla ja varoilla -seminaarin, jossa pohdittiin terveyden ja hyvinvoinnin tulevaisuutta. Seminaarin puheenvuorot, videokooste asiantuntijapuheenvuoroista ja runsaasti artikkeleita terveydestä ja hyvinvoinnista on koottu osoitteeseen www.tulevaisuudenterveys.fi