Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Miltä näyttää tämän päivän luokka-Suomi?

Vastapaino

Miltä näyttää tämän päivän luokka-Suomi?

Julkaistu: 20.10.2016 klo 08:15
Julkaisija: Vastapaino

Lämpimästi tervetuloa Anu-Hanna Anttilan, Ralf Kaurasen, Kati Launiksen ja Jussi Ojajärven toimittaman kirjan Luokan ääni ja hiljaisuus. Yhteiskunnallinen luokkajärjestys 2000-luvun alun Suomessa julkistamis- ja juhlistamistilaisuuteen! Tilaisuus järjestetään Tampereella Vastapainon toimistolla (Yliopistonkatu 60 A, 4. krs.) torstaina 10.11. klo 16.30 alkaen.

Luokan ääni ja hiljaisuus esittelee uutta monitieteistä luokkatutkimusta. Teos tutkii 2000–2010-lukujen yhteiskunnallisia jakoja Suomessa käyttäen aineistonaan muun muassa pääministerin puheita, maahanmuuttokeskustelua ja omaelämäkerrallisia köyhyyskirjoituksia.

Yhteiskuntaluokka on yksi keskeisimmistä yhteiskunnallisen järjestämisen tavoista. Ihmisiä luokitellaan myös esimerkiksi sukupuolen ja etnisyyden perusteella. Luokan voi ymmärtää taloudellisena, kulttuurisena ja sosiaalisena prosessina pikemmin kuin kiveen hakattuna rakenteena.

Luokan ääni ja hiljaisuus selvittää tapaustutkimusten kautta, kuinka luokka ja luokkajärjestys hahmotetaan nykyään. Miten luokasta keskustellaan, ja millaiset valtarakenteet vaikuttavat keskustelun taustalla?

Viime aikoina esitetyt vaatimukset alipalkatun työn teettämisestä ja palkkaerojen kasvusta ovat osa diskursiivista luokkakamppailua, joka tekee luokkajärjestyksen näkyväksi. Niin sanotun rakenteistuneen luokkakamppailun ohella meitä tutkijoita on tässä teoksessa kiinnostanut tutkia luokan elämistä eli toimintaa ja kokemista, toteaa Anu-Hanna Anttila.

Anu-Hanna Anttila, Ralf Kauranen, Kati Launis & Jussi Ojajärvi (toim.)
Vastapaino 2016

Toimittajien yhteystiedot: