Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Mielenosoittajat vastustavat hakkuita Lapinjärvellä

Luonto-Liitto

Mielenosoittajat vastustavat hakkuita Lapinjärvellä

Julkaistu: 23.02.2016 klo 12:30
Julkaisija: Luonto-Liitto

Mielenosoittajat vastustavat parhaillaan Luonnonvarakeskuksen (Luke) eilen käynnistämiä hakkuita Lapinjärven Ilveskallion ympäristössä.

"Luke ei ole pystynyt perustelemaan hakkuiden tarpeellisuutta. Kyseessä on metsälajiston korvaamaton turvapaikka, esimerkiksi harvinaistuneiden vanhan metsän lintujen ja kääväkkäiden esiintymistiheydet ovat huippuluokkaa Etelä-Suomessa. Turhat hakkuut on lopetettava", toteaa Luonto-Liiton metsäryhmän puheenjohtaja Hanna Jauhiainen, joka itse on parhaillaan paikan päällä Lapinjärvellä.

Lapinjärven valtionmetsät ovat pitkäaikainen kiistakohde. Osa metsästä on geenireservimetsää, jossa on tarkoitus turvata kuusen geneettistä monimuotoisuutta. Vuoden 2015 alussa Luke aloitti keskustelut järjestöjen kanssa siitä, miten sovittaa yhteen luonnon ja geenivarojen monimuotoisuuden suojelu. Neuvotteluissa ei kuitenkaan päästy yhteisymmärrykseen hakkuiden tarpeellisuudesta.

Lapinjärven valtionmetsät ovat ainutlaatuinen vanhojen kuusimetsien alue, jossa tunnetaan kymmeniä uhanalaisten lajien esiintymiä. Vain pieni osa Lapinjärven metsistä on suojeltu. Alueella pesii metsätalouden takia uhanalaistuneita lintulajeja ja alueen kääpä- ja jäkälälajisto on runsas.

Lisätietoja maastosta

Hanna Jauhiainen, Luonto-Liiton metsäryhmän puheenjohtaja,  p. 050 382 4658

Lauri Kajander, Luonto-Liiton metsävastaava, p. 045 1179 610, lauri.kajander@uontoliitto.fi

Luonto-Liiton, Suomen luonnonsuojeluliiton ja WWF:n yhteistiedote Lapinjärven hakkuista:

Luonto-Liiton Metsäblogi: Luonnonvarakeskuksen 7 virheellistä väittämää Lapinjärven hakkuista

--

Luonto-Liitto on lasten ja nuorten luonnonharrastus- ja ympäristönsuojelujärjestö.

www.luontoliitto.fi