Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Malminkartanon koululaiset runoilivat uhanalaisesta lähimetsästään

Luonto-Liitto

Malminkartanon koululaiset runoilivat uhanalaisesta lähimetsästään

Julkaistu: 02.06.2016 klo 12:26
Julkaisija: Luonto-Liitto

Minun Kartanonmetsäni -näyttely avautuu Malminkartanon kirjastossa 30.5.2016. Näyttely esittelee alakoululaisten kirjoittamia runoja sekä valokuvia koululaisista omissa lempipaikoissaan lähimetsässä.

Viisi Malminkartanon alakoulujen luokkaa osallistui toukokuussa Luonto-Liiton järjestämään työpajaan, jossa he tekivät retken Kartanonmetsään, kirjoittivat siellä runoja ja valokuvauttivat itselleen tärkeitä ja merkityksellisiä paikkoja. Pajassa syntyneet tekstit ja kuvat on koottu Minun Kartanonmetsäni -näyttelyksi, joka on esillä Malminkartanon kirjastossa 30.5.-30.6.2016. Kartanonmetsä on yksi niistä lukuisista lähimetsistä, joita Helsingin uusi yleiskaava uhkaa.

”Halusimme antaa lasten kokemuksille äänen, koska se pääsee harvoin esiin kaupunkisuunnittelussa”, toteaa Janette Hannukainen, joka on yksi työpajan ohjaajista.

”Pajoissa yhdistettiin ympäristö- ja taidekasvatus. Veimme oppilaat konkreettisesti aistimaan lähimetsää: sen ääniä, tuoksuja, kasveja ja eläimiä. He etsivät metsästä paikan, jossa oli hyvä olla, ja kirjoittivat tuntemuksistaan runon. Tämän jälkeen valokuvaaja otti heistä kuvan tuossa paikassa”, Hannukainen kertoo.

Lasten tekstit ovat hyvin erilaisia keskenään. Joillekin metsä oli uusi ja vieras paikka, mutta suurella osalla oli muistoja jo päiväkotiaikojen retkistä. ”Tämä metsä on minulle kuin suuri takapiha/ jossa voi leikkiä milloin vaan”, toteaa runossaan viidesluokkalainen Nella. ”Kun tänne saavun/ mä rauhalliseksi muutun”, kirjoittaa puolestaan Amina, joka valokuvassaan kiikkuu suuren männyn oksalla.

Minun Kartanonmetsäni -näyttelyssä nähdään myös yleisötapahtumassa koottuja asukkaiden mietteitä lähimetsästä.

Lähimetsän tarinat -työpajoja ohjasivat yhteistyössä Luonto-Liiton metsälähettiläs Anni-Maaria Leppänen, runoilija Janette Hannukainen ja valokuvaajat Roni Rekomaa ja Marjut Anttilainen.

Minun Kartanonmetsäni -näyttely Malminkartanon kirjastossa (Puustellintie 6) 30.5.-30.6.2016.

Avoinna: ma-to klo 9-20; pe klo 9-16 ja la klo 10-16

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

Janette Hannukainen, janette.hannukainen@gmail.com, p. 050 338 4096

Anni-Maaria Leppänen, anni-maaria.leppanen@helsinki.fi, p. 050 349 8923

Lauri Kajander, metsävastaava, lauri.kajander@luontoliitto.fi , p. 045 117 9610

--

Luonto-Liitto on lasten ja nuorten luonnonharrastus- ja ympäristönsuojelujärjestö.

www.luontoliitto.fi