Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Lukiolaiset tarjoavat vertaistukea tuleville opiskelukavereilleen täysin uudenlaisessa kesäkampanjassa

Julkaistu: 16.06.2016 klo 07:00
Julkaisija: Suomen Lukiolaisten Liitto

Suomen Lukiolaisten Liiton koordinoimassa kesäkampanjassa lukiolaisilta voi kysyä koko kesän ajan mitä tahansa lukiolaisuuteen liittyvää Kysy Lukiolaiselta -nettisivuilla sekä snapchatissa @kysylukiosta. Vastaajina toimii joukko eri-ikäisiä lukiolaisia eri puolilta Suomea.

Tänään kymmenet tuhannet nuoret saavat tietää, mihin opiskelupaikkaan he pääsevät peruskoulun jälkeen. Suomen Lukiolaisten Liiton koordinoima Kysy Lukiolaiselta -kampanja haluaa tarjota uusille lukiolaisille mahdollisimman matalan kynnyksen apua ja vertaistukea opiskelutaipaleen ensimetreillä.

“Silloin kun aloitin lukion, minulla oli lukuisia kysymyksiä, mutta löysin ainoastaan opettajien ja koulujen vastauksia, en vertaistukea muilta lukiolaisilta. Haluan omalta osaltani olla auttamassa tulevia lukiolaisia uudessa elämäntilanteessa”, kampanjassa mukana oleva lukiolainen Aino Sjöberg toteaa.

Nettisivujen kautta kuka tahansa voi lähettää anonyymin kysymyksen, johon lukiolaiset vastaavat lyhyellä videolla tai tekstillä. Teemoittain jaotellut vastaukset kartuttavat kattavaa tietopankkia lukiolaisuuteen liittyvistä kokemuksista ja huolista. Lisäämällä @kysylukiosta snapchattiin, lukiolaisilta voi kysyä mieltä askarruttavia asioita henkilökohtaisesti, ilman välikäsiä.

“On tärkeää, että tulevat lukiolaiset voivat murtaa ennakkokäsityksiään lukio-opiskelusta ja tietää, mitä on tulossa. Kaikki ei ole pelkkää ruusuilla tanssimista, mutta turhat pelot on hyvä murtaa jo ennen ensimmäistä koulupäivää”, Sjöberg summaa.

Lukioon liittyviä kysymyksiä voi lähettää osoitteessa: kysylukiolaiselta.fi ja snapchatissa @kysylukiosta kesäkuusta elokuun loppuun.

Lisätietoja antaa:

Pauliina Pajunen

Järjestösuunnittelija

pauliina.pajunen@lukio.fi

Anna Kalliola

Markkinoinnin harjoittelija

anna.kalliola@lukio.fi

Suomen Lukiolaisten Liitto - SLL on lukiolaisten oma valtakunnallinen, poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton edunvalvonta-, palvelu- ja harrastusjärjestö. Vuonna 1985 perustettu SLL on 50 000 jäsenen voimin yhtä kuin lukiolaiset lukiolaisten asialla.