Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Lionsklubit ovat kiittäneet veteraaneja palvelemalla

Suomen Lions-liitto ry

Lionsklubit ovat kiittäneet veteraaneja palvelemalla

Julkaistu: 25.04.2015 klo 17:43
Julkaisija: Suomen Lions-liitto ry

Suomen Lions-liitolla on ollut viime vuoden heinäkuusta lähtien Kiitos veteraanit! –niminen palveluaktiviteetti sotaveteraaneille, heidän leskilleen, sotilaspojille, pikkulotille ja Suomen puolella jatkosodassa taistelleille virolaisille vapaaehtoisille, Suomen Pojille.

Kaiken kaikkiaan mukana on ollut yli viisisataa klubia. Kansallisen veteraanipäivän alla valmistuneen väliraportin mukaan 8.000 leijonaa on tehnyt 20.000 tuntia yhteensä 1.850 kohtaamisessa.

- Paljon on annettu yksilöapua. On autettu arjen askareissa, käyty kaupassa, luotu lunta, vierailtu omaisten haudalla... Mutta mikä parhainta: mukana on ollut paljon keskustelua, hankkeen vetäjä Seppo Söderholm kertoo.

- Leijonien kenttäorganisaatio on laaja ja ammatillisesti monipuolinen, joten se antaa mahdollisuuden hieman vaativampaankin palvelemiseen, mutta ennen kaikkea kyse on perusyhteydestä. Yksinäisyys on raskas taakka, toteaakin hanketta varten nimetyn neuvottelukunnan varapuheenjohtaja, ministeri Matti Louekoski.

Varsinkin suurissa kaupungeissa haasteena on ollut yksinäisten, tuntemattomiksi jääneiden veteraanien löytäminen, sillä kaikki eivät kuulu veteraanijärjestöihin.

Vaikka Kiitos veteraanit! –hanke päättyy tulevan kesäkuun lopussa, leijonien tekemä palvelu ei.  – Jatkamme viimeiseen iltahuutoon asti, Söderholm vakuuttaa. – Me palvelemme eri askareissa, mutta ennen kaikkea me kuuntelemme ja keskustelemme tammenlehväkansalaisten kanssa teemalla: kaveria ei jätetä, hän sanoo.

Kuvaus www.lions.fi/toiminta/kiitos_veteraanit/

Kiitos veteraanit! –neuvottelukunta www.lions.fi/toiminta/kiitos_veteraanit/neuvottelukunta/

Kiitos veteraanit! –palvelun vetäjä, Suomen Lions-liiton entinen puheenjohtaja Seppo Söderholm seppo.soderholm@lions.fi 0400656209

Palvelu- ja varainhankintasihteeri Sari Pirinen sari.pirinen@lions.fi 0404174862

Kuvatekstit:

Esimerkkejä veteraaneille järjestetyistä tilaisuuksista. Suomen Lions-liitto järjesti 8.10.2014 Helsingissä seminaarin, johon osallistui mm. Eduskunnan puhemies sekä istuva ja neljä aiempaa puolustusministeriä.

Eräs lukemattomista aktiviteettiin liittyneistä tilaisuuksista oli Vantaankosken lionsklubin lokakuussa 2014 Ilmailumuseolla järjestämä juhla, jossa lauloi suosittu lauluyhtye Kanttiinin lotat.

Lions-klubit  palvelevat

Lions-järjestön jäsenet tekevät vapaaehtoistyötä yhtä hyvin lasten ja nuorten terveen elämän ja kehityksen turvaamiseksi kuin ikääntyneiden, perheiden, vammaisten ja muiden apua tarvitsevien tukemiseksi.

Lions-järjestön motto on: Me palvelemme. Palvelu tapahtuu paikallisten Lions-klubien kautta. Jäseniä järjestössä on lähes 1,4 miljoonaa 208 maassa. Suomessa jäseniä on yli 25.000. Naisia heistä on runsaat 4.000 eli 16%.

Lions-klubien tärkein kiinnostuksen kohde on oma lähialue ja asuinympäristö. Palvelun kohteina ovat mm. koulut ja päiväkodit, kunnalliset ja yksityiset vanhainkodit ja palvelutalot, vammaiset ja näkövammaiset ja lasten liikuntaharrastukset.

Paikallisen auttamisen lisäksi klubit osallistuvat myös kansallisiin ja kansainvälisiin hankkeisiin, mm. suurkatastrofikeräyksiin.

Lionsjärjestö ei pyri korvaamaan yhteiskunnan peruspalveluja, vaan vapaaehtoistyöllä annetaan apua kohteisiin, jotka jäävät hoitamatta julkisin varoin. Tämä apu voi olla pienille ryhmille tai yksittäisille ihmisille hyvinkin merkittävää.

Myös lasten ja nuorten syrjäytymisen ehkäisyyn on kehitetty useita eri palveluja, joita klubit toteuttavat kotiseuduillaan yhteistyössä eri oppilaitosten kanssa.

Palvelun lisäksi klubit auttavat myös taloudellisesti. Varat kerätään avustuskohteisiin järjestämällä erilaisia tapahtumia ja tempauksia. Keräysten tuotto menee lyhentämättömänä avustuskohteisiin. Vuonna 2007 Financial Timesin tekemän tutkimuksen mukaan Lions Clubs International Federation (LCIF) arvioitiinkin sen vuoksi maailman luotettavimmaksi vapaaehtoisjärjestöksi.

Maarit Kuikka

Pääsihteeri