Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Liikunnan tasa-arvotyön Piikkarit-tunnustuspalkinto kamppailulajeille

Suomen Karateliitto Ry

Liikunnan tasa-arvotyön Piikkarit-tunnustuspalkinto kamppailulajeille

Julkaistu: 08.12.2015 klo 08:02
Julkaisija: Suomen Karateliitto Ry

Liikunnan tasa-arvotyön Piikkarit-tunnustuspalkinto kamppailulajeille

Vuoden 2015 liikunnan tasa-arvotyön Piikkarit-palkinto, 4 000 euroa, myönnettiin pitkäaikaiselle liikunta- ja urheiluvaikuttaja Kirsti Partaselle. Piikkarit-tunnustuspalkinnon, 3 000 euroa, sai suomalaiset kamppailulajit, jonka yhteistyössä ovat mukana judo, karate, miekkailu, paini, nyrkkeily, taekwondo ja aikido. Palkinnot jakoi opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen maanantaina Helsingissä.

Piikkarit-palkinto on opetus- ja kulttuuriministerin vuosittain myöntämä tunnustus liikunnan ja urheilun sukupuolten välisen tasa-arvon ja moniarvoisuuden edistämisestä. Arvioinnissa painopisteenä oli liikunta-alalla tapahtuva, sukupuolten välistä tasa-arvoa edistävä pitkäjänteinen, tuloksellinen ja vaikuttava toiminta tai innovatiivinen edellä mainittua toimintaa tukeva hanke.

Esityksen palkinnon saajista opetus- ja kulttuuriministeriölle teki Liikunnan ja Urheilun tasa-arvotyön tietopohja -ohjausryhmä.

Palkintoperustelut

Kamppailulajit Suomessa

Kamppailulajien liitot, seurat ja harrastajat Suomessa ovat pitkäjänteisellä toiminnallaan edesauttaneet sitä, että yhä useammat ihmiset organisoidun liikuntakulttuurin sisällä ja sen ulkopuolella ovat voineet kokea hyväksyttävinä erilaiset tavat ilmaista omaa ruumiillisuuttaan, identiteettiään ja sukupuoltaan sekä päättää itsestään ja itseilmaisustaan.

Kamppailulajien suomalaismenestyjiä on viime aikoina uutisoitu urheilijoina - ei nais- tai miesurheilijoina. Lajien vuoden parhaiksi on nimetty sekä miehiä että naisia. Kamppailulajien seuroissa harjoitukset ovat usein tytöille ja pojille, miehille ja naisille yhteisiä. Koska lajeissa ollaan lähellä toista ihmistä, on toista osattava kunnioittaa ja ottaa huomioon. Asiat, jotka nyt näyttävät itsestään selviltä ja väistämättömiltä, ovat monen ihmisen, seuran ja liiton ansiokkaan ja määrätietoisen työn tulosta.

Tasa-arvoisen ja yhdenvertaisen urheilun edistämiseksi kamppailulajit ovat yhdistäneet voimansa Kamppailija ei kiusaa –hankkeen muodossa. Kamppailija ei kiusaa perustuu kaikkien tasapuoliseen kohteluun ja mukaan ottamiseen ja antaa käytännön työkaluja ohjaajille kiusaamisen ennaltaehkäisyyn ja siihen puuttumiseen. Hankkeen myötä on syntynyt ohjaajan opas, jonka tavoitteena on auttaa ohjaajia luomaan turvallinen ja yhteisöllinen ilmapiiri harjoituksiin.

Tunnustuspalkinnon perustelut voidaan kiteyttää seuraavasti:

Kamppailulajit tekevät esimerkillistä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyötä.

Perinteisen miehiseksi koetuissa lajeissa on tytöt ja naiset saatu mukaan.

Tietoista tasa-arvotyötä on tehty esim. painissa ja nyrkkeilyssä.

Toiminta on yhteistä eri sukupuolille, millä toisissa lajeissa on pitkä historia, toisissa kehitys tuoreempaa.

Lajit ovat tuoneet moninaisuuden tukemista myönteisesti näkyväksi.

Suomen karateliitto edustaa suomalaisia karateseuroja yli tyylisuuntarajojen. Liitossa on tällä hetkellä yli sata jäsenseuraa.

Karateliiton tarkoitus on "edistää ja kehittää karatea ja muita samantapaisia kamppailulajeja Suomessa ja toimia näiden kamppailulajien yhdistysten valtakunnallisena keskusjärjestönä kilpa-, kunto-, nuoriso-, ja muussa kamppailulajeihin liittyvässä toiminnassa."

Suomen karateliitto edustaa suomalaista karatea maailmanlaajuisissa karaten katto-organisaatioissa kuten Maailman karateliitto (WKF) ja Euroopan karateliitto (EKF).