Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Liikenne- ja viestintäministeriön noudatettava ympäristöperiaatteita liikenneverkon uudistuksessa

Suomen luonnonsuojeluliitto

Julkaistu: 18.04.2016 klo 19:17
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) maanantain tiedotustilaisuuden mukaan liikenneverkon uudessa kehittämishankkeessa maksut ovat muuttumassa palveluperusteisiksi, jolloin esimerkiksi polttoaineverotusta voitaisiin laskea. Suomen luonnonsuojeluliiton mielestä saastuttaja maksaa -periaatteesta luopuminen olisi ympäristön kannalta haitallista.

Liikenteen kustannusten pitäisi sen sijaan jatkossa yhä enemmän ja suoremmin heijastaa liikkumisen ympäristövaikutuksia. Näin tapahtuisi polttoaineveron laskun sijaan nimenomaan sitä nostamalla.

"Polttoaineverotus on suora kulu saastuttajalle. Sen korotus kannustaa turhan liikkumisen vähentämiseen ja liikkumisen tehostamiseen. Saman ympäristöohjauksen saavuttaminen muilla keinoin yhtä tehokkaasti on vaikeaa", sanoo Luonnonsuojeluliiton suojelupäällikkö Jouni Nissinen.

Myös erot eri liikkumismuotojen ilmastovaikutuksissa ovat suuret. Raideliikenne on vähäpäästöisyydessä ylivertainen suhteessa maantieliikenteeseen, minkä vuoksi yhteiskunnan tulisi ohjata liikennettä raiteille.

"Liikennesektorilla tarvitaan täysremonttia. Sipilän hallituksella on nyt hyvä mahdollisuus painottaa ympäristön kannalta kestäviä vaihtoehtoja, jotka ohjaavat vähäpäästöisyyteen. Polttoaineveron laskeminen ei ole tällainen vaihtoehto", sanoo liiton suojeluasiantuntija Hanna Aho.

Jouni Nissinen, suojelupäällikkö, p. 040 120 9222, jouni.nissinen@sll.fi
Hanna Aho, suojeluasiantuntija, p. 040 6605 788, hanna.aho@sll.fi