Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Laskettelurinteet ovat parhaimmillaan juuri nyt, miksi?

Hiihtokeskus Iso-Syöte Oy

Laskettelurinteet ovat parhaimmillaan juuri nyt, miksi?

Julkaistu: 16.03.2015 klo 11:30
Julkaisija: Hiihtokeskus Iso-Syöte Oy

Viime viikkojen lämmin sää on saanut monet ajattelemaan, että hiihtokausi on jo päättynyt, mutta todellisuudessa rinteet ovat nyt parhaimmillaan. Lunta on vielä paljon, Iso-Syötteelläkin reilusti yli metri. Rinteet ovat fantastisessa kunnossa, kevät hienoa aikaa lasketella – aurinko alkaa lämmittää ja on aika vähentää vaatekerroksia sekä kaivaa aurinkolasit esiin!

Rinteiden hyvä kunto perustuu lumetuslumeen. Lumi rinteisiin tehdään pakkasjaksojen aikana, ja painopiste on alkutalvessa. Iso-Syötteellä tykitettiin viimeisen kerran tälle kaudelle tammikuun lopussa.

Jotta lumetus olisi järkevää, vaaditaan ainakin muutaman pakkasasteen yhtäjaksoinen, pitempi kausi.

Lumetuksen aloitusajankohta riippuu pakkasen lisäksi myös ilman suhteellisesta kosteudesta sekä tuulen suunnasta ja voimakkuudesta. Ilmankosteuden pitäisi olla alle 80 %, jotta lumesta ei tule liian märkää. Parhaiten meille sopivat juuri pohjoisen ja idän välillä puhaltelevat tuulet.

Kauden alussa tavoitteena on luoda rinteeseen vähintään 40–50 cm:n paksuinen pohja. Peruslumetuksen lisäksi tehdään varalunta, esimerkiksi hyppyreiksi, joista otetaan lunta rinteitä paikkaamaan kauden edetessä.  Loppukaudesta hyppyrit lanataan rinteisiin korvaamaan lämmön sulattamaa lunta.

Tykkilumi kestää hyvin säätilojen muutokset

Tykkilunta saadaan ampumalla lumitykin läpi vettä ja ilmaa kovalla paineella. Mitä korkeammalle rinteeseen ammutaan, sitä kovempaa painetta tarvitaan. Lumitykin suuttimet hajoittavat veden erittäin pieniksi pisaroiksi, jotka alkavat kiteytymään kuivassa ja kylmässä ilmassa.

Lumitykki tuottaa mannaryynin muotoisia pieniä kiteitä, minkä vuoksi tykkilumi kestää kulutusta ja säätilojen vaihtelua huomattavasti paremmin kuin taivaalta satanut luonnonlumi. Luonnonlumella onkin rinteessä lähinnä esteettistä arvoa.

Tykitetty lumi kestää 5–7 vuorokauden ajan jopa +5– +10 asteen päivälämpötiloja, jos öisin on kuivaa ja lämpötila menee lähelle nollaa. Se kestää myös rankkoja vesisateita ja muutaman vuorokauden lämpökelejä, esimerkiksi kosteaa noin +5 asteen sumusäätä.

Iso-Syötteellä tehdään paljon töitä jotta laskettelijat voisivat nauttia  kevätrinteiden leppoisasta tunnelmasta mahdollisimman pitkään. Tänä talvena kausi jatkuu Iso-Syötteellä pitkälle pääsiäisen yli.

lumimaa-9.3.15

Veinalotta Vesterinen

Hiihtokeskus Iso-Syöte, Markkinointikoordinaattori

veinalotta.vesterinen@isosyote.com

Hiihtokeskus Iso-Syöte on Suomen eteläisin tunturi, jonne Helsingistä kertyy matkaa 750km.

Iso-Syöte on perinteinen hiihtokeskus jossa laskettelu ja hauskanpito lumella ovat pääasiassa. Hiihtokeskuksessa on yhteensä 16 rinnettä ja kuusi hissiä. Suomen lumivarmimmalla alueella sijaitsevassa keskuksessa panostetaan erityisesti lapsiperheisiin sekä freestylelaskijoihin. Hiihtokeskus Iso-Syötteeseen kuuluu rinnetoimintojen lisäksi vuokraamo, hiihtokoulu ja lastenhoitotalo. Tunturin ympäristössä sekä kansallispuistoalueella kulkee 120 kilometriä pitkä latuverkosto. Suomen hiihtokeskusyhdistys valitsi Iso-Syötteen vuoden 2012 parhaaksi hiihtokeskukseksi.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki