Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Lapin yliopisto toimii arktisen alueen keskiössä

Editor Helsinki Oy / Editori.fi

Lapin yliopisto toimii arktisen alueen keskiössä

Julkaistu: 11.12.2014 klo 08:15
Julkaisija: Editor Helsinki Oy / Editori.fi

Lapin yliopistolla on merkittävä rooli kansallisen ja kansainvälisen arktisen tutkimuksen keskiössä. Arktinen keskus ja Napapiirin alueen yliopistojen kansainvälinen verkosto rakentavat siltoja idän ja lännen tiedeyhteisöjen välille.

Lapin yliopisto on Rovaniemellä, Napapiirin tuntumassa sijaitseva, kansainvälinen tieteen ja taiteen keskus, jonka perustehtävänä on edesauttaa toimintansa ja tutkimuksen kautta kestävää kehitystä, hyvinvointia ja tasa-arvoa. – Olemme EU:n pohjoisin yliopisto, jolla on myös valtakunnallinen erityistehtävä vastata Suomen arktisesta tutkimuksesta, Lapin yliopiston rehtori Mauri Ylä-Kotola täsmentää.

Arktisen alueen tutkimus kiinnostaa

Arktista tutkimusta tehdään Lapin yliopistoon kuuluvassa Arktisessa keskuksessa. Tutkimusaiheet kattavat laajasti koko pohjoisen elinpiirin: alkuperäiskansojen tutkimuksen, globaalien muutosten vaikutukset arktisiin ja pohjoisiin yhteisöihin sekä ympäristöön ja ihmisiin liittyvät oikeudelliset kysymykset. – Lapin yliopistossa tehtävä arktinen tutkimus kiinnostaa. Sijaitseehan Rovaniemi 66. leveyspiirillä Napapiirin ja pohjoisnavan välissä, jossa on arviolta yli neljännes maailman käyttämättömistä luonnonvaroista kuten kaasusta ja öljystä. Ei siis ihme, että Rovaniemi ja Arktinen keskus oli Intian presidentti Pranab Mukherjeen lokakuisen valtiovierailun yhteydessä ainut paikka, johon hän Helsingin ohella Suomessa tutustui.

Arktinen yliopisto – silta idän ja lännen välillä

Lapin yliopistolla on myös tärkeä rooli Arktisessa yliopistossa, joka on Rovaniemellä vuonna 2001 perustettu yliopistojen yhteistyöverkosto. – Lapin yliopisto vastaa Arktisen yliopiston hallinnollisesta johtamisesta ja koordinaatiosta. Verkostossa on tällä hetkellä 160 yliopistoa ja tutkimuslaitosta mm. Yhdysvalloista, Skandinavian maista ja Venäjältä. Lisäksi siihen kuuluu liitännäisjäseniä myös Japanista ja Kiinasta, Ylä-Kotola kertoo.

Ylä-Kotolan onkin sitä mieltä, että Arktinen yliopisto on tällä hetkellä yksi harvoja epäpoliittisia yhteistyön väyliä Venäjän ja Yhdysvaltojen tiedeyhteisöjen välillä. – Poliittinen tilanne on tällä hetkellä niin kärjistynyt, että jopa kulttuurinen yhteistyö on haasteellista. Silloin korostuu tiedeyhteistyön merkitys. Arktinen yliopisto onkin merkittävä, epäpoliittinen verkosto, jonka kautta Venäjän tiedemaailma voi edelleen keskustella Amerikan ja Skandinavian tiedemaailman edustajien kanssa.

Alkuperäiskansojen tutkimuksen suunnannäyttäjä

Lapin yliopistolla on Suomessa valtakunnallinen tehtävä myös saamelaisuuteen liittyvässä oikeustieteellisessä ja yhteiskuntatieteellisessä tutkimuksessa. – Alkuperäiskansojen oikeudet ovat yliopistossa tärkeä tutkimuksen painopiste. Myös Arktisen yliopiston ajatuksena on parantaa pohjoisella alueella asuvien ihmisten ja alkuperäiskansojen elinvoimaa. Lapin yliopisto voi toimia siis näissäkin kysymyksissä suunnannäyttäjänä, Ylä-Kotola toteaa. Teksti: Mia Heiskanen

Lisätietoa ja yhteydenotot: http://bit.ly/1vSVxPf
Julkaisija: Editori.fi