Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Laiton ulosmarssi TeliaSonerassa

Laiton ulosmarssi TeliaSonerassa

Julkaistu: 27.11.2015 klo 10:02
Julkaisija: Palvelualojen työnantajat PALTA ry

TeliaSoneran tälle päivälle ilmoitettu ulosmarssi on laiton. Kysymyksessä on Ammattiliitto Pron painostustoimi siihen, että se saisi oman luottamusmiehen TeliaSoneran alihankintayritys Teleperformanceen.

Pro on ilmoittanut, että ulosmarssiin osallistuvat kaikki TeliaSonera Finlandin toimihenkilöt ja sen vuokratyöntekijät, tytäryhtiöiden Datainfon ja Sergelin toimihenkilöt, sekä Teleperformancen toimihenkilöt. Ulosmarssi alkaa tänään klo 11.00 ja päättyy klo 23.59.

Teleperformance Finlandissa sovelletaan normaalisitovaa työehtosopimusta, joka koskee puhelinpalveluja ja yhteyskeskuksen työtä. Sopimusosapuolina ovat Palvelualojen työnantajat Palta sekä Palvelualojen ammattiliitto PAM.

Puhelinpalveluja ja yhteyskeskuksia koskevan työehtosopimuksen edellyttämällä tavalla valittu pääluottamusmies edustaa koko yrityksen henkilöstöä. Henkilöstön edustaja on myös yhtiön johtoryhmän jäsen.

Ammattiliitto Pro on vaatinut oman luottamusmiehensä valintaa Teleperformancessa. Yrityksessä ei kuitenkaan sovelleta ICT-alan toimihenkilösopimusta, jossa PRO on osapuolena. Näin ollen PRO:ta edustavan luottamusmiehen valinnalle ei ole perusteita.

– Ammattiliitto Pron vaatimukselle omasta luottamusmiehestä Teleperformancessa ei ole juridisia perusteita, koska Pro ei ole sopijaosapuoli yrityksessä. Kiista näyttää ammattiliittojen keskinäiseltä sapelinkalistelulta, jossa Pro pyrkii saamaan valtaa Palvelualojen ammattiliitto PAM:lta, sanoo Paltan työmarkkinapäällikkö Anu Sajavaara.

työmarkkinapäällikkö Anu Sajavaara, anu.sajavaara@palta.fi, 040 705 0939

Palta on palvelualoja edustava elinkeino- ja työmarkkinajärjestö. Paltalla on 1 700 jäsentä, jotka toimivat logistiikan, informaation ja viestinnän, huollon ja kunnossapidon, yritys- ja asiantuntijapalvelujen, hallinnon ja tukipalvelujen sekä viihteen ja virkistyksen toimialoilla. Palta vastaa myös finanssialan työmarkkinatoiminnasta ja on EK:n suurimpia jäsenliittoja.

www.palta.fi
@PALTAry