Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Kunniakäynti mereen menehtyneiden muistoksi

Kunniakäynti mereen menehtyneiden muistoksi

Julkaistu: 06.10.2015 klo 15:55
Julkaisija: Suomen Merimieskirkko ry

Pyhäinpäivänä 31.10.2015 klo 12.00 järjestetään perinteinen merenkulkijoiden ja mereen menehtyneiden muistohetki Merisatamanrannassa Helsingin Eirassa Ursinin kalliolla. Tapahtuma on kaikille avoin ja ilmainen.

Hartauspuheen pitää Suomen Merimieskirkko ry:n pääsihteeri Hannu Suihkonen. Musiikista vastaa Helsingin NMKY:n mieskuoro Jukka Okkosen johdolla. Suomen Laivanpäällystöliitto ry:n edustajat laskevat seppeleen merenkulkijoiden muistomerkille, ja Suomen Meripelastusseuran alukset tekevät kunniakäynnin aikana ohimarssin.

Tilaisuuden jälkeen on kaikille avoin kahvitarjoilu Suomen Merimieskirkon Merisalissa Albertinkatu 2, Helsinki. Meripelastusalukset ovat yleisön nähtävillä Kauppatorin rannassa n. klo 13.30 lähtien.

Muistohetken järjestelyistä vastaa yhteensä 16 merenkulkujärjestöä ja viranomaista. Tilaisuuden käytännön järjestelyt hoitaa vuosittain Suomen Merimieskirkko ry.

Lisätietoja ohjelmasta ja haastattelumahdollisuuksista: merenkulkijatyön johtaja Jaakko Laasio, Suomen Merimieskirkko ry, puh. 0400 156 660.

OHJELMA

Helsingin NMKY:n mieskuoro, johtaa Jukka Okkonen: Eero Erkkilä, loppukoraali kantaatista Tamburo Militaro

Puhe: pääsihteeri Hannu Suihkonen, Suomen Merimieskirkko ry

Hiljainen hetki vainajien muiston kunnioittamiseksi

NMKY:n mieskuoro: Franz Schubert: Helig, Helig, Helig

Seppeleenlasku: Laivanpäällystöliitto ry

NMKY:n mieskuoro: Otto Palmgren, Heijastus

Kunniakäynnin järjestäjätahot (vuosittaisen seppeleenlaskuvuoron mukaisessa järjestyksessä)

Suomen Laivanpäällystöliitto ry
Suomen Merimies-Unioni SMU ry
Suomen Varustamot ry
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi
Suomen Partiolaiset - Finlands Scouter ry
Suomen Meripelastusseura ry
Suomen Konepäällystöliitto ry
Suomen Tietoliikennetekniset ry
Rajavartiolaitos
Helsingin Laivanpäällikköyhdistys ry
Satamaoperaattorit ry
Merimiespalvelutoimisto
Meriliitto ry
Merivoimat
Luotsiliitto ry
Suomen Merimieskirkko (hoitaa tilaisuuden käytännön järjestelyt vuosittain)

Merimieskirkko – välittävien yhteisöjen kirkko

Suomen Merimieskirkko on itsenäinen yhdistys, joka perustettiin vuonna 1875. Merimieskirkko toimii ulkomailla asuvien ja liikkuvien suomalaisten parissa sekä tekee kansainvälistä merenkulkijatyötä Suomen satamissa.

Vuonna 2014 Merimieskirkon työssä kohdattiin 286 000 ihmistä. Kotimaan kansainväliset merimieskirkot palvelevat Haminassa, Kotkassa, Helsingin Vuosaaressa ja Hernesaaressa (kesäkausi), Turussa, Raumalla, Kokkolassa, Raahessa, Oulussa, Kemissä ja Torniossa. Merimieskirkon laivakuraattorit kohtasivat suomalaisilla laivoilla 5 000 merenkulkijaa vuonna 2014.

Ulkomailla Merimieskirkolla on toimintaa Saksassa, Belgiassa, Hollannissa, Luxemburgissa, Isossa-Britanniassa ja Kreikassa. Lisäksi yhdistys harjoittaa matkapappitoimintaa Irlannissa, Puolassa ja Kaakkois-Aasiassa.

http://www.merimieskirkko.fi/ ja http://www.facebook.com/Merimieskirkko