Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Köyhyyden ja syrjäytymisen vastainen päivä 17.10.2016: Invalidiliitto käynnistää keräyksen vähävaraisten vammaisten hyväksi

Invalidiliitto ry

Julkaistu: 17.10.2016 klo 10:17
Julkaisija: Invalidiliitto ry

Invalidiliitto käynnistää keräyksen vähävaraisten vammaisten hyväksi YK:n köyhyyden ja syrjäytymisen vastaisena päivänä. Köyhyys koskettaa monia suomalaisia vammaisia. Heikoimmassa asemassa ovat monesti henkilöt, joiden vamma estää työnteon tai joille työpaikkaa ei vapailta markkinoilta vamman takia löydy. He saattavat joutua elämään koko elämänsä takuueläkkeen varassa. Takuueläkeläisen bruttotulo on vuodessa 9 202,20 euroa. Samaan aikaan kun pienituloisuuden raja eli köyhyysraja on Suomessa 14 300 euroa vuodessa.

– Työelämän ulkopuolelle jääneen vammaisen henkilön ja muiden henkilöiden välillä on pysyvä epäsuhta taloudellisen aseman ja yhteisöllisten osallistumismahdollisuuksien suhteen, sanoo Invalidiliiton yhteiskuntasuhdejohtaja Laura Andersson.

Vammaiselle henkilölle tämä tarkoittaa elämää jatkuvassa köyhyydessä, ilman mahdollisuutta vaikuttaa omaan elintasoonsa.

Aura Kaskisydämelle jää vuokran ja kuljetuspalvelumaksujen jälkeen käteen 326 euroa kuussa.

– Mun tulot koostuvat kansaneläkelaitoksen takuueläkkeestä ja asumistuesta, yhteensä ne ovat 1156 euroa kuukaudessa. Vuokran ja kuljetuspalvelumaksujen jälkeen käteen jää 326 euroa. Sillä maksan puhelinlaskun, vakuutukset, sähkön, netin ja kissan hoitokulut. Vammani aiheuttaa lisäksi ylimääräisiä kuluja., esimerkiksi lääkkeisiin kuluu todella paljon rahaa. Ei ole sellaista asiaa, mistä en olisi jo säästänyt. Olen jopa paikannut kengänpohjat toisten kenkien pohjilla. Lainasin kaverilta komponenttiliimaa ja liimasin sen kengän kuntoon. Sillä pärjäsi taas tosi pitkään, kertoo vantaalainen Aura Kaskisydän.

– Mun on ihan mahdotonta vaikuttaa omaan tulevaisuuteeni. Se riippuu ihan siitä, miten sairauteni kehittyvät. Vaikka terveyteni puolesta pystyisinkin hakemaan töitä, joutuisin vammaisena kilpailemaan työpaikasta monen terveen ihmisen kanssa. En mä ole samassa asemassa heidän kanssaan, Aura huokaa.

Keräyksellä tarjottavaa joulupöytään

Köyhyys ja sen aiheuttama ulkopuolisuuden tunne korostuvat usein juhlapyhien aikaan. Siksi Invalidiliitto on käynnistänyt keräyksen auttaakseen kaikista heikoimmassa taloudellisessa asemassa olevia vammaisia ihmisiä. Keräyksellä saadut varat lahjoitetaan lahjakorttien muodossa eniten apua tarvitseville Invalidiliiton jäsenyhdistysten kautta. Lahjoittaa voi verkossa elämäyllättää.fi.

Petri Äikiä, keräyspäällikkö, petri.aikia@invalidiliitto.fi, puh 0400 664 976
Elina Lakso, varainhankinnan suunnittelija, elina.lakso@invalidiliitto.fi, puh 040 962 3452

Invalidiliitto edistää ja kehittää fyysisesti vammaisten ja toimintaesteisten henkilöiden mahdollisuuksia osallistua, liikkua ja elää täysipainoista elämää. Invalidiliitto-konserniin kuuluvat myös Validia Kuntoutus, Asuminen ja Ammattiopisto.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki