Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Kiistellyt design-asunnot Kakolanmäen vankilarakennuksessa auki elokuussa

Forenom

Kiistellyt design-asunnot Kakolanmäen vankilarakennuksessa auki elokuussa

Julkaistu: 06.07.2016 klo 10:30
Julkaisija: Forenom

Majoituspalvelut Forenom Oy avaa Turun historialliseen vankimielisairaalaan design-asuntoja elokuussa 2016. Asunnot ovat tarkoitettu majoitustoimintaan eli vankilamiljööseen pääsee majoittumaan yhdestä yöstä useaan kuukauteen. Museoviraston kanta vanhan vankimielisairaalan täysremonttiin oli alkuun kielteinen. Useiden eri toimijoiden yhteisymmärrykseen kuitenkin päästiin ja asunnot vastaanottavat ensimmäiset majoittujansa kesän lopussa.

Kohteessa oli tärkeää säilyttää alkuperäistä ilmettä mahdollisimman pitkälle koskemattomana. Alkuperäinen arkkitehtuuri ei saanut muutostöissä muuttua liikaa, jotta historiallinen kohde pysyisi arvossaan. Rakennus on museoviraston suojelema ja esimerkiksi ikkunoiden ulkopuolella olevien kaltereiden poistamisesta väännettiin kättä pitkään.

– Kohteen historian kunnioittaminen ja rakenteiden säilyttäminen alkuperäisenä oli alusta asti myös meille tärkeää. Asiakkaidemme turvallisuus on meille kuitenkin tärkeintä. Lisäksi uskomme, että majoittujat ihailevat merelle avautuvia maisemia asunnoistaan mieluummin ilman kaltereita, kertoo Forenomin sisustussuunnittelija Emilia Hobin.

Forenomille turvallisuus on tärkeätä ja myös vankilamiljöössä tehdään valmistelevaa työtä asiakkaiden turvallisen ja rentouttavan majoituskokemuksen puolesta.

- Asunnoista tulee olla vaihtoehtoinen poistumisreitti hätätilanteita kuten esimerkiksi tulipalotilannetta ajatellen, tämän vuoksi kaltereiden poistaminen ikkunoista oli välttämätöntä, kertoo kohteen pelastussuunnittelusta vastaava Safetumin turvallisuusasiantuntija Teemu Kajava.

Tasapainoinen kokonaisuus uuden ja vanhan välillä löytyi ja esimerkiksi historiallisen vankimielisairaalan julkisivu pysyy täysin alkuperäisenä kaltereita lukuun ottamatta. Ensimmäiset majoittujat pääsevät yöpymään asuntoihin jo elokuussa 2016. Täysin uudistetun vankimielisairaalan avoimia ovia vietetään 1.syyskuuta.

Tutustu:

Forenomin kotisivut forenom.fi

Kakolanmäen asuntojen esittely forenom.fi/kakolanmaki

Lisätietoja sekä lisäkuvia:

Emilia Hobin, projektipäällikkö, Forenom, 0440 773 0773, emilia.hobin@forenom.fi

Teemu Kajava, turvallisuusasiantuntija, Safetum, 044 725 7557, teemu.kajava@safetum.fi

Forenom tarjoaa yli 3500 valmiiksi kalustettua asuntoa, huoneistohotelleja sekä hostelleja ympäri Pohjoismaiden. Forenom on Barona Groupin vuodesta 2001 toiminut tytäryhtiö, alansa markkinajohtaja Pohjoismaissa sekä suurimpia toimijoita Euroopassa. Forenom palvelee vuosittain yli 6000 yritysasiakasta ja yrityksen tiloissa majoittuu noin 60 000 ihmistä vuosittain.