Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Kansallismuseon pihan puustoa uusitaan

Kansallismuseon pihan puustoa uusitaan

Julkaistu: 17.03.2016 klo 12:00
Julkaisija: Senaatti-kiinteistöt

Kansallismuseon pihapiiriä komistavat 100 vuotta vanhat jalavat ja vaahterat, jotka on pääasiassa istutettu museon rakentamisen aikoihin 1910-luvulla.  Kaikkiaan pihapiirissä on noin 70 puuta. Senaatti-kiinteistöt on teettänyt pihan 40 iäkkäimmästä puusta kuntotutkimuksen, jonka mukaan osaan puista on iskenyt hankala jalavanpakurikääpä. Yhdeksän puuta joudutaan poistamaan kokonaan turvallisuussyistä. Osassa puita tehdään myös hoitoleikkauksia. Jalavanpakurikääpä on aiheuttanut viime vuosina mittavaa tuhoa muuallakin Helsingin puistoissa.

Uudet taimet tilalle kesällä

Poistettavien puiden tilalle istutaan uudet taimet, jotta pihan alkuperäinen luonne säilyy entisellään. Tilalle istutettavat taimet ovat samaa jalavalajiketta kuin kaadettavatkin puut. Hakkuu- ja hoitotyöt alkavat maaliskuussa, istutus tapahtuu kesällä. Puiden kaatamiseen on haettu lupa Helsingin kaupungin rakennusvalvontavirastosta.

Kansallismuseo aikoo hyödyntää kaadettua puutavaraa yleisötoiminnassaan. Aikaisemmin kaadetuista puista on tehty esimerkiksi museon muistolahjoja.

Senaatti-kiinteistöt, kiinteistöpäällikkö Jarkko Sinda p. 0205 811 261

Museovirasto, käyttöpäällikkö Tomi Nikander p. 0295 33 6333.

Senaatti-kiinteistöt toimii valtionhallinnon kumppanina työympäristö- ja toimitila-asioissa ja huolehtii valtion monimuotoisesta kiinteistövarallisuudesta. www.senaatti.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki