Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Kalevalainen nainen juhlii Kalevalanpäivänä yhdessä Duudsoneiden kanssa

Pilgrim Oy

Kalevalainen nainen juhlii Kalevalanpäivänä yhdessä Duudsoneiden kanssa

Kutsu.
Julkaistu: 06.02.2015 klo 13:07
Julkaisija: Pilgrim Oy

Lehdistötilaisuus

TERVETULOA JUHLA-AAMUKAHVILLE KANSSAMME!

Paikka: Helsingin Kalevalaisten Naisten huoneisto Sommelo, Runeberginkatu 37 A 6

Aika: 12.2.2015, klo 10-12

Kalevalaiset naiset heittävät haasteen muodin ja ilmiöiden tekijöille juhlavuoden kunniaksi

Kanteletar täyttää 175, Kalevala 180 ja Kalevalaisten Naisten Liitto 80 vuotta. 28. helmikuuta Finlandia-talolla pidettävässä juhlakonsertissa matkataan historiaa runoista, loitsuista ja myyteistä räppiin. Juhlakonsertin juontavat perinneasuissaan Duudsoneiden Jarppi ja HP.

Lehdistötilaisuudessa kalevalainen jäsenkorjaaja näyttää perinteistä suomalaista kansanparannusta/hierontaa. Lisäksi kotimaisen muodin tekijöiden toivotaan ottavan potkua kansallispukujen ilmeestä.

Juhlavuoden kruunaa Kalevala Koru Oy:n kultasepän Saija Saarelan suunnittelema Välke-koru.

Kalevalaisuus on osa meitä

Kotimaiset rap-artistit vievät upeasti runonlaulun perintöä eteenpäin uudella tavalla omassa genressään. Kalevalaiset naiset haluavatkin tuoda esille juhlavuotenaan kulttuuriperintömme tärkeyden.

-Elämme juuri nyt sellaista aikaa, jolloin trendin aallonharja on vihdoinkin kiinnostunut kulttuurimme juurista henkisen kasvun ja hyvinvoinnin tiedonjanossa. Haluaisimmekin innostaa jokaista etsimään omaa tarinaansa muistitiedon ja perinteen poluilta, vihjaa Kalevalaisten Naisten Liiton toiminnanjohtaja Sirpa Huttunen.

Kalevalaisuudesta muoti-ilmiö

Suomalainen kansallispuku täyttää 130 vuotta. Kalevalaiset naiset heittävät haasteen suomalaisille muodin ilmiöiden tekijöille.

-Kunpa kalevalaisuudesta onnistuttaisiin tekemään ilmiö, joka näkyisi isommin. Duudsonit ovat avanneet sille jo mahdollisuuden. Nyt olisi naisten aika näkyä kansainvälisesti, toivoo toiminnanjohtaja Sirpa Huttunen.

Kestikartanoista Catwalkeille -juhlanäyttely on auki Arabian tehdasmuseon galleriassa 13.2. alkaen toukokuun loppuun. Siellä on esillä mm. Paola Suhosen Kalevala Korulle suunnittelet uniikit puvut.

Lehdistötilaisuudessa on esillä Mikkelin seudun muinaispuku sekä kansallispukujen tuunausosia.

Elsa Heporaudan jalanjälki

Kalevalaisten Naisten Liiton perustaja, kirjailija Elsa Heporauta, halusi tukea suomalaisia naisia, nuorisoa ja kulttuuria: ”Kaikessa kulttuurissamme pitäisi näkyä kalevalaisen karhunkäpälän kosketus, aina kodin sisustuksesta ja pukeutumisesta kasvatukseen ja henkiseen hyvinvointiin.” Yhdessä Kalevala Koru Oy:n kanssa perustamansa Kulttuurisäätiön kautta liitto tukee vuosittain kulttuuria apurahoin.

Juhlavuoden toteuttaa Kalevalaisten Naisten Liitto ja Kalevala Koru Oy. Juhlavuoden suojelija on Tasavallan Presidentin puoliso Jenni Haukio.

Ilmoittautumiset:

Sanna Mämmi, viestintäkonsultti

sanna.mammi@pilgrim.fi

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Sirpa Huttunen, toiminnanjohtaja
Kalevalaisten Naisten Liitto ry.
sirpa.huttunen@kalevalaistennaistenliitto.fi

Sari Kaasinen, puheenjohtaja
Kalevalaisten Naisten Liitto ry.
sari.kaasinen@sarikaasinen.com

Kalevalaisten Naisten Liitto on perinteestä ja kulttuurista kiinnostuneiden ihmisten verkosto. Olemme tarinan kertojia ja kuuntelijoita, harrastajia ja ammattilaisia, elämysten kokijoita ja näkijöitä. Kulttuurin voima kokoaa meidät yhteen. Yhdessä etsimme uusia näkökulmia perinteisiin. Liitossa on jäseniä yhteensä 4 000 ja jäsenyhdistyksiä 60, joista neljä toimii Ruotsissa. Kalevalaisten Naisten Liitto omistaa Kalevala Koru Oy:n.

Toimittajalle:
Seuraa kalevalaisten naisten www-sivua,
www.kalevalaistennaistenliitto.fi, niin pysyt juhlahumussa mukana.