Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Itämeri ja linnut hyötyvät uusista Natura-alueista

Suomen luonnonsuojeluliitto

Itämeri ja linnut hyötyvät uusista Natura-alueista

Julkaistu: 25.08.2016 klo 10:04
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Ympäristöministeriö esittää parannuksia Itämeren ja lintualueiden suojeluun. Luonnonsuojeluliiton mielestä esitys on oikeansuuntainen, mutta vielä riittämätön.

Suomen Itämeren Natura 2000 -suojelualueverkostoon lisätään alueita vedenalaisten luontotyyppien ja merilintujen kartoitusten perusteella. Hangon Tulliniemen, Saaristomeren ja Kustavin Södra Sandbäckin alueita laajennetaan, ministeriö esittää.

Lisäksi Espoon Matalajärven ja Siuntionjoen suojeluperusteisiin lisätään linnut. Matalajärvi on Uudenmaan parhaita lintujärviä. Siuntionjoki on tärkeä uhanalaisille lajeille. Samalla monien muiden Natura-alueiden laji- ja luontotyyppitietoja päivitetään uusien havaintojen ja tutkimusten tasalle.

"Esitys on oikeansuuntainen, mutta riittämätön", sanoo Suomen luonnonsuojeluliiton erityisasiantuntija Tapani Veistola.

"Esimerkiksi kaikki kansainvälisesti tärkeät lintualueet pitäisi lisätä lintudirektiivikohteiksi. Nyt niistä puuttuvat esimerkiksi Uudeltamaalta monille eteläisille vesilinnuille tärkeä Espoon Suomenoja sekä Espoon–Helsingin matalikot, jotka ovat allien tärkeä muutto- ja talvehtimisalue."

Natura 2000 on Euroopan unionin luonnonsuojelualueverkosto. Se perustuu lintu- ja luontodirektiiveihin. Suurin osa Suomen Natura-alueista alueista on pohjoisessa. Etelä-Suomen maa-alueista on suojeltu Naturassa vain pari-kolme prosenttia. Etelä-Suomen suojelualueverkostoa on tarpeen kehittää muillakin keinoilla. Kiireisintä olisi palauttaa ensi viikon budjettiriihessä METSO-metsiensuojeluohjelmalle siltä hallitusohjelmassa leikattuja rahoja.

Kaikista Naturan muutoksista voi sanoa jokainen maanomistaja, kansalainen ja järjestö mielipiteensä ympäristöhallinnolle syyskuussa. Lisätietoja tulee syyskuussa ympäristöministeriön verkkosivuille ym.fi/Natura2000kuuleminen

Liitteenä kuva Hangon Tulliniemestä. Kuva: Mikael Kilpi

Paloma Hannonen, suojeluasiantuntija, puhelin 050 532 3219