Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Istuminen tappaa, seisominen rasittaa: ratkaisu löytyy Mogo-tuesta

Ahti Vesalainen Oy

Istuminen tappaa, seisominen rasittaa: ratkaisu löytyy Mogo-tuesta

Julkaistu: 19.10.2015 klo 09:15
Julkaisija: Ahti Vesalainen Oy

Tutkimukset istumisesta ovat olleet huolestuttavia. Liiallinen istuminen koituu yhteiskuntamme kohtaloksi aikana jolloin yhä usemman tulisi jaksaa entistä paremmin ja pidempään työelämässä. Työterveystahot suosittelevatkin ergonomisia ratkaisuja yhä useammalle ja säädettävien työpisteiden määrä onkin lähtenyt Suomessa kovaan nousuun.

Monilla onkin nyt säädettävä työpöytä, mikä mahdollistaa seisaaltaan työskentelyn, mutta vain harva jaksaa seistä pidempään, koska kauan paikallaan seisominen rasittaa jalkoja ja selkää. Asennon vaihtaminen puolelta toiselle saa aikaan toispuoleista jumitusta ja näin liian moni lopulta palaa istumaan – jälleen koko päiväksi.

Kenkäsuunnittelija kehitti ratkaisun

Suomeen saapuu ensimmäisenä pohjoismaissa ja baltiassa myyntiin uutuustuote, joka on amerikkalaisen kenkäsuunnittelija Martin Keenin (Keen Footwear) suunnittelma aktiivi-istuin, Focal Uprightin Mogo. Mogo ja koko Focal Uprightin mallisto on saanut alkunsa Martin Keenin tarpeista hänen omalle henkilöstölleen. Kun hyviä ergonomisia ratkaisuja ei löytynyt, suunnitteli Martin Keen ne itse.

Mogon avulla asento on pystyssä, koska Mogoon nojataan – ei missään nimessä istuta. Sen ulkoinen ensivaikutelma tuntuu huteralta, mutta ihmisen kahden oman jalan kanssa siitä tulee oikein tukeva ja mukava. Idea Mogossa on yksinkertainen; se ottaa painoa sopivasti jaloilta ja selältä, jolloin olo on oikein kevyt. Pystymmässä asennossa veri ja aineenvaihdunta pääsevät parempaan kiertoon ja ihmisen virkeystila pysyy parempana. Tämä “keppituoli” huolehtii myös siitä, että asento pysyy symmetrisenä ja keho pienessä liikkeessä.

Mogo toimii niin sisällä kuin ulkonakin. Sen tukevan pallomaisen lattiatuen saa ruuvattua auki ja käännettyä maavasteeksi, jolloin se toimii pehmeämmällä alustalla.

Martin Keen suunnitteli Mogon toimiston ns. kakkostuoliksi, koska erilaiset ergonomiset istuinratkaisut monesti vievät tavallisten työtuolien lisäksi jonkin verran tilaa. Mogon voi asettaa pöydän reunalle parkkiin tai laittaa kasaan ja kaappiin. Koska Mogo painaa vain kilon, se on näppärä ottaa myös mukaan.

Joskus on mentävä merta edemmäs kalaan

Säädettävien sähköpöytien maahantuoja lahtelainen Jaakko Vesalaisen tietää miten seisominen voi olla raskasta - onhan hänellä ollut jo pidempään oma säädettävä työpiste. Omat kokemukset vahvistivat kentältä tulevaa viestiä – pitkä staattinen seisominen käy selälle. Mistä löytyisi toimiva ratkaisu pulmaan? Vesalaisen perheyrityksessä on kokeiltu monia ratkaisuja, mutta useammalle istuimelle ei ollut enää tilaa omassakaan toimistossa.

Lahtelainen Chicagossa

Jaakko Vesalainen tapasi kesällä Chicagossa Martin Keenin. Kohtaaminen johti pian yhteistyöhön ja pienen perheyrityksen panostuksiin mm. Habitare -messuilla Mogon esittelyyn. Habitaressa kuluttajilta tulikin paljon hyvää palautetta ja käyttöideoita. Seuraava askel otetaan, kun ensimmäinen erä saapuu Suomeen lokakuun lopulla ja myynti käynnistyy.

“On palkitsevaa löytää tuote, jonka tarpeen niin hyvin on itsekin tunnistanut”, Vesalainen summaa.

Jaakko Vesalainen
Ahti Vesalainen Oy

Ahti Vesalainen Oy on ketterä maahantuontiin erikoistunut perheyritys, jolla on pitkä kokemus ulkomaankaupasta. Toimimme Lahdesta käsin.