Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Huostaanotosta itsenäistyvän nuoren tukeminen maksaa itsensä takaisin

SOS-Lapsikylä

Huostaanotosta itsenäistyvän nuoren tukeminen maksaa itsensä takaisin

Julkaistu: 12.07.2016 klo 09:00
Julkaisija: SOS-Lapsikylä

SOS-Lapsikylä on huolissaan käytännöistä, jotka eivät turvaa lastensuojelun piiristä itsenäistyville nuorille edes yhtä aikuista, jonka puoleen kääntyä apua tarvitessaan. Sijoitettuina kasvaneilla nuorilla tukiverkostot ovat yleensä hyvin heikot ja kun sijaishuolto loppuu, nuoret jäävät erittäin yksin.

Riittämättömien tukiverkostojen myötä esimerkiksi syrjäytymisellä, mielenterveysongelmilla, työttömyydellä ja päihteiden väärinkäytöllä on riski siirtyä eteenpäin uudelle sukupolvelle.

Sijaishuoltosuhdetta ei pitäisi katkaista väkisin ja liian aikaisin. Myöskään kuntatalouden tiukat ajat eivät saisi heijastua jälkihuoltoon vaatimuksena liian varhaisesta itsenäistymisestä, sanoo psykologi Hillevi Westman SOS-Lapsikylästä.

”On karhunpalvelus kaikelle tehdylle, jos nuori joutuu lähtemään 18-vuotiaana sijaiskodista, vaikka tahtoisi vielä jäädä. Lähettäminen maailmalle ennen aikojaan on sama kuin hylkääminen. Kaikenikäiset lapset ja nuoret tarvitsevat yhtä laadukasta hoivaa ja huolenpitoa riippumatta yhteiskunnan taloudellisesta tilanteesta.”

Jälkihuoltoa ei pitäisi edes ajatella menoeränä, vaan satsauksena tulevaisuuteen. Tukemalla itsenäistymässä olevia entisiä sijoitettuja saataisiin lastensuojelussa helposti huomattavat säästöt vuosittain, sanoo lastensuojelupäällikkö Anna-Liisa Koisti-Auer.

”Jälkihuollon kustannukset ovat minimaaliset verrattuna siihen, mitä nuoren kenties vuosia jatkunut sijaishuolto on kunnalle maksanut tai mitä jokainen syrjäytynyt nuori koko yhteiskunnalle maksaa.”

SuomiAreenassa paneeli sijaishuollosta

SOS-Lapsikylä osallistuu Porissa järjestettävään SuomiAreenaan keskiviikkona 13.7. klo 10. ”Mun taustalla ketä tahansa pelottais, et miten pärjää omillaan" -asiantuntijapaneelissa keskustellaan siitä, millaisia haasteita sijaishuollosta itsenäistyvä nuori kohtaa aikuistuessaan.

Keskustelemassa ovat VTT Elina Pekkarinen Nuorisotutkimusseurasta, kansanedustaja Tiina Elovaara (ps.), teologian ylioppilas ja kokemusasiantuntija Linda Santonen, vastaava sosiaalityöntekijä Tina Mäntymaa SOS-Lapsikylästä sekä Business Leader Oncology & Hematology Tuija Backman Janssen-Cilagista.

lastensuojelupäällikkö Anna-Liisa Koisti-Auer, p. 040 524 5747, etunimi.sukunimi@sos-lapsikyla.fi
viestintäpäällikkö Aija Rikala, p. 050 555 2515, etunimi.sukunimi@sos-lapsikyla.fi

www.sos-lapsikyla.fi/suomiareena

SOS-Lapsikylän tavoitteena on lisätä lasten ja perheiden hyvinvointia Suomessa ja maailmalla. Autamme perheitä varhaisen tuen sekä avo- ja sijaishuollon palveluin. Keräämme myös varoja lasten ja perheiden tukemiseen. SOS-Lapsikylä on toiminut Suomessa vuodesta 1962 ja se on kansainvälisen SOS Children’s Villages -järjestön jäsen. Järjestöllä on toimintaa yli 130 maassa.

Suomen toimintaan voi tutustua osoitteessa www.sos-lapsikyla.fi ja kansainvälisen SOS-lapsikyläjärjestön työhön osoitteessa www.sos-childrensvillages.org.