Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Holiday Inn® Helsinki West - Ruoholahti -hotellille LEED-ympäristösertifikaatti

Restel Hotel Group

Holiday Inn® Helsinki West - Ruoholahti -hotellille LEED-ympäristösertifikaatti

Julkaistu: 30.10.2015 klo 09:11
Julkaisija: Restel Hotel Group

Ruoholahden Holiday Inn -hotellille on myönnetty vihreiden kiinteistöjen LEED-sertifikaatti (Leadership in Energy and Environmental Design), joka perustuu riippumattoman osapuolen tekemään arviointiin tilojen, rakennuksen tai rakennushankkeen ympäristöominaisuuksista. Kyseessä on jo kolmas Restelin operoima InterContinental Hotels Groupin hotelli, jolle U.S. Green Building Council on myöntänyt LEED-luokituksen. Holiday Inn Helsinki West - Ruoholahti -hotellin sertifiointi myönnettiin toiminnan aikaisten vaatimusten perusteella.

”Holiday Inn Helsinki West - Ruoholahti saavutti toisena Holiday Inn -hotellina Suomessa Certified-tason sertifioinnin LEED for Existing Buildings, Operations & Maintenance -sertifiointijärjestelmällä. Vuonna 2013 Certified-tason LEED myönnettiin Holiday Inn Helsinki City Centren kiinteistölle. Tänä vuonna myös Hotel

Indigo® Helsinki - Boulevard sai kultatason LEED-sertifikaatin – ensimmäisenä hotellina Suomessa ja ensimmäisenä Hotel Indigo -hotellina Euroopassa” kertoo Restelin IHG-hotellien ketjujohtaja, Gabor Pusztai.

Sertifikaatin myöntämisperusteiden kohokohtina Holiday Inn Helsinki West - Ruoholahti -hotellille olivat: vaatimustasoa pienempi energiankulutus, sijainti osana olemassa olevaa kaupunkirakennetta ja julkisen liikenteen yhteyksiä, vihreän siivouksen laatuvaatimusten mukainen toimintamalli sekä kattava jätelajittelu.

”Maininnan arvoista oli myös ennakoiva kiinteistöhuolto ja ylläpito. Alun perin elokuussa 2005 avatun Ruoholahden Holiday Inn -hotellin saavuttama sertifikaatti on hyvä osoitus siitä, että LEED-ympäristösertifikaatti ei ole vain uusien rakennusten saavutettavissa oleva tunnustus” kertoo Silja Nopanen Rambollin Kiinteistökonsultoinnista.

LEED on yhdysvaltalainen, kansainvälisesti vertailukelpoinen vihreiden kiinteistöjen sertifiointijärjestelmä. Rakennuksen LEED-sertifiointi perustuu riippumattoman, kolmannen osapuolen tekemään arviointiin tilojen, rakennuksen tai rakennushankkeen ympäristöominaisuuksista. Saadakseen sertifioinnin rakennuksen tulee täyttää tietyt vähimmäisvaatimukset, jotka liittyvät muun muassa rakennuksen sijaintipaikan kestävyyteen sekä energian-, veden- ja materiaalien kulutukseen koko elinkaaren aikana. LEED-sertifikaatin kansainvälistyminen on viime vuosina ollut nopeaa ja standardin mukaisia kohteita on ryhdytty rakentamaan jo yli 50 maassa.

Lisätiedot:

Gabor Pusztai, ketjujohtaja, VP, Pääkaupunkiseutu & InterContinentalHotels Group -hotellit, 0400 605 274, gabor.pusztai@restel.fi

Silja Nopanen, Konsultti, LEED AP Operations & Maintenance, Kiinteistökonsultointi, 050 46 55789, silja.nopanen@ramboll.fi

Timo Vehmas, Brand Manager, Restel Hotel Group, IHG-hotellit, 09 733 5842, timo.vehmas@restel.fi

Kuvat hotellista: images.restel.fi (tunnus guest, salasana guest)

Holiday Inn Helsinki West - Ruoholahti, Sulhasenkuja, 00180 Helsinki

Huoneistoala 9734 kerrosm2

Kerrosala yhteensä 11597 kerrosm2

Hotellihuoneita 256 kpl

Executive- huoneita 32 kpl

1 kokoustila ja Business Center

MiniGym, Asiakassaunat ja saunakabinetti

Ravintola Fokka

Autopaikoitus 30 paikkaa

Maailmanlaajuisen Holiday Inn hotelliketjun tarina alkoi Memphisissä yli 50 vuotta sitten. Vuonna 1952 Holiday Inn hotellien perustaja Kemmons Wilson päätti perustaa hotelliketjun, joka tarjoaa palveluja, joita aiemmin ei ollut saatavilla. Kemmons Wilsonin ensimmäinen Holiday Inn avattiin vuonna 1952 Memphisissä Wilsonin perheen kotikaupungissa. Nykyisin maailmalla toimii yli 1200 Holiday Inn -hotellia, lähes 70 maassa. Tasokkaat ja nykyaikaiset Holiday Inn -hotellit sopivat yhtälailla liikematkustajille kuin lomailijoillekin. Holiday Inn ketju on kansainvälisten tutkimusten mukaan yksi maailman tunnetuimmista hotelliketjuista.

Restel Oy on Suomen johtava hotelli- ja ravintola-alan yritys. Konserniin kuuluu noin 240 ravintolaa ja 45 hotellia. Yritys työllistää Suomessa yli 5 000 hotelli- ja ravintola-alan ammattilaista. Restelin hotelleja ovat kotimaiset Cumulus- ja Rantasipi-ketjut, Hotelli Seurahuone Helsinki, kansainväliset Holiday Inn -hotellit, Crowne Plaza Helsinki ja Hotel Indigo Helsinki-Boulevard. Ravintoloihin kuuluvat BURGER KING®-, O’Learys-, Rax Buffet-, HelmiSimpukka-, Grillsson-, Huviretki-, Martina-, Wanha Mestari- ja Hemingway’s -ravintolat sekä Tapahtumaravintolat. www.restel.fi.