Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Heila-pentu vahvistaa aseiden ja räjähteiden valvontaa Helsinki-Vantaan lentoasemalla

Tulli

Kutsu.
Julkaistu: 08.08.2016 klo 09:00
Julkaisija: Tulli

EMBARGO 12.8.2016 klo 9.30

Tulli sijoittaa ase- ja räjähdekoiran Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Tehtävään on valittu puolivuotias labradorinnoutajan pentu Heila.

Heila on Tullin ensimmäinen aseiden ja räjähdeaineiden etsintään erikoistunut koira. Aseiden, ampumatarvikkeiden ja räjähdeaineiden valvonnan tehostaminen on tarpeen kansainvälisen turvallisuustilanteen muutoksen takia. Tulli on tehnyt viime vuosina Helsinki-Vantaan lentoasemalla nettikaupan ostosten, matkustajakoneiden matkatavaroiden ja lentorahdin joukosta noin 300 aseisiin, aseiden osiin, ampumatarvikkeisiin ja räjähdeaineisiin sekä niiden lähtöaineisiin liittyvää löytöä.

Ase- ja räjähdekoira on käytössä koko maassa. Heila-pennun koulutusta koordinoi Tullin koirakoulu. Tulli tekee yhteistyötä ase- ja räjähdevalvonnassa muiden lainvalvontaviranomaisten sekä sotilasviranomaisten kanssa.

Tulli kutsuu tiedotusvälineitä infotilaisuuteen kuulemaan Tullin harjoittamasta ase- ja räjähdevalvonnasta perjantaina 12.8. klo 9.30. Info järjestetään Helsinki-Vantaan Lentoasemalla Congress T2-kokoustilassa, joka sijaitsee Terminaali 2:n lähtöselvitysaulassa.  Tilaisuudessa on läsnä myös Tullin tuleva räjähdekoira Heila ohjaajansa kanssa.

Tulli järjestää tilaisuuteen yhteiskuljetuksen Helsingin keskustasta Kiasman tilausliikenteen pysäkiltä. Kyyti lähtee klo 9, paluukyyti lähtee lentoasemalta samaan paikkaan tilaisuuden jälkeen. Tulli pyytää kiinnostuneita median edustajia ilmoittamaan tulostaan ennakkoon 10.8. klo 14 mennessä sähköpostilla osoitteeseen mika.parkkonen@tulli.fi. Kerro samalla, osallistutko yhteiskuljetukseen.

Lisätiedot:

Tullin viestintäjohtaja Mika Parkkonen p. 040 332 8893

Suomen tulli on osa Euroopan unionin tullijärjestelmää. Tulli on valtiovarainministeriön tulosohjaama virasto, joka toimii yhteistyössä elinkeinoelämän sekä kotimaisten ja ulkomaisten viranomaisten kanssa. Tullin palveluksessa on noin 2 200 henkilöä.

Seuraa meitä Twitterissä ja Facebookissa

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon