Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » He ovat parhaat yrittäjyyskasvattajat 2015: vuoden YES-opettajat ja vuoden YES Kummi palkittiin

Valtakunnallinen YES ry

Julkaistu: 10.12.2015 klo 16:11
Julkaisija: Valtakunnallinen YES ry

YES-verkosto on palkinnut jälleen vuoden YES-opettajat sekä vuoden YES Kummin työstään yrittäjyyskasvatuksen parissa.

YES-verkosto palkitsee joka vuosi opettajia, jotka ovat vuoden aikana vieneet aktiivisesti yrittäjyyskasvatusta eteenpäin sekä omalta osaltaan toteuttaneet koulu-yritysyhteistyötä ja rakentaneet yrittäjämäistä toimintakulttuuria.

– On hienoa, että yrittäjyyskasvatus on nyt osa opetussuunnitelmia kaikilla kouluasteilla, mutta yrittäjyyskasvatus toteutuu kuitenkin konkreettisesti vasta silloin, kun aktiiviset ja ennakkoluulottomat opettajat vievät sitä eteenpäin ja tekevät siitä osan koulun arkea. Koulujen toimintakulttuurin muuttuu näiden opettajien kautta, jotka omalla esimerkillään luovat mallia uudenlaisesta opettajuudesta muillekin, kiittää YES ry:n toiminnanjohtaja Sanna Lehtonen.

Vuoden YES-opettajat:

• Etelä-Savo: Anni Ignatius, Päämajakoulu
  • Etelä-Pohjanmaa: Tuire Karvala, Koulutuskeskus Sedu
  • Keski-Suomi: Päivi Patja, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu
  • Kotka-Hamina: Paavo Kriktilä, Vehkalahden koulu
  • Kouvola: Sanna Liljeqvist, Elimäen yläaste/lukio
  • Pohjanmaa: Monica Mattbäck ja Mikaela Hansen, Borgaregatans skola
  • Pohjois-Karjala: Jari Heiskanen, Pielisjoen koulu.
  • Pohjois-Pohjanmaa: Oulun Eteläinen alue: Marko Niinikoski, Martinmäen koulu. Koillismaa: Kati Savolainen, Rukan koulu. Oulu: Pirjo Piiroinen, Oulunsalon lukio.
  • Satakunta: YES-opettaja julkistetaan Satakunnan NY-aluemessuilla helmikuussa 2016.
  • Uusimaa: Keski-Uusimaa: Noora Pässilä, Tapainlinnan koulu. Itä-Uusimaa: Mathias Blom, Strömborgska skolan.
  • Varsinais-Suomi: Päivi Aho, Riihikosken koulu, Eeva Himberg, Vasaramäen koulu, Jaana Åkerroos, Turun ammatti-instituutti

Vuoden YES Kummi Ville Mattila: entistä useammasta tulee yrittäjä

YES-verkosto palkitsee vuosittain yhden yrittäjän tai työelämän asiantuntijan, joka on toteuttanut yrittäjyyskasvatusta toimien vapaaehtoisena YES Kummina. Tänä vuonna vuoden YES Kummi on yrittäjä Ville Mattila Eventio Oy:stä.

– Ville Mattila on toiminut aktiivisena yrittäjyyden ja yrittäjyyskasvatuksen puolestapuhujana ja antanut aikaansa ja asiantuntemustaan koulu-yritysyhteistyön kehittämiseksi. Hän on esimerkillään lisännyt nuorten yrittäjyys- ja työelämätuntemusta, kannustanut nuoria työntekoon ja innostanut opettajia avaamaan koulun ovia yhteiskuntaan, Lehtonen kiittää.

Kaarinalainen Ville Mattila on vieraillut ahkerasti kouluissa YES Kummina, muun muassa puhumassa yrittäjyydestä ja tuomarina NY 24h -leirillä sekä mukana TATin Kun koulu loppuu ja Rohkea Suomi -kiertueilla eri puolilla Varsinais-Suomea. Hän on ollut myös järjestämässä Meidän Kaarina -tapahtumapäivää, jonka aikana kaikille kaarinalaisille yhtenäiskoululaisille järjestetään yrittäjyyteen liittyvää ohjelmaa. Mattila toimii myös Varsinais-Suomen Yrittäjien Yrittäjänuorten toimikunnassa ja sitä kautta vie aktiivisesti eteenpäin yrittäjyyskasvatusta.

– Entistä useampi on nyt ja tulee olemaan jatkossakin yrittäjä tai freelancer ja yhä harvempi perinteinen työntekijä. Haluan tuoda esiin, että yrittäjänä voi toimia myös hyvin kevyesti ja se voi laajentua tai olla laajentumatta varsinaiseksi isoksi yritystoiminnaksi. Oman yrityksen perustaminen voi olla mitä oivallisin tapa ansaita kesätyörahoja juuri siinä hommassa, missä on hyvä ja mitä haluaa tehdä, Mattila sanoo.

Mattila perusti ensimmäisen toiminimensä yläasteikäisenä vuonna 1999, joten nyt kolmekymmenvuotiaana hän on ehtinyt toimia yrittäjyyden parissa 16 vuotta eli yli puolet elämästään. Eventio on nykyisin Kaarinassa päämajaansa pitävä kuusi henkeä työllistävä yhtiö, joka tuottaa IT-palveluita tapahtumanjärjestäjille. Mattila perusti Evention yhdessä ystävänsä kanssa vuonna 2004.

Lisätiedot

YES ry:n toiminnanjohtaja Sanna Lehtonen, 045 357 2716, sanna@yes-keskus.fi sekä
YES-aluetoimijat: http://www.yes-keskus.fi/yhteystiedot

Vuoden YES Kummi Ville Mattila: 040 849 7506, ville@eventio.com

www.yes-keskus.fi

YES – Intohimona yrittäjyyskasvatus!

YES on yrittäjyyskasvatuksen asiantuntijaverkosto, jonka tavoitteena on opetushenkilöstöä tukemalla vahvistaa lasten ja nuorten elämässä tarvittavien valmiuksien ja taitojen oppimista ja luoda yrittäjämäistä toimintakulttuuria.YES-palveluja ovat opettajien valmennukset, yrittäjyyskasvatuksen kehittäminen, koulu-yritysyhteistyö sekä Nuori Yrittäjyys ry:n aluepalvelut. YES rakentaa tulevaisuutta, jossa jokaisella nuorella on mahdollisuus yrittäjyyskasvatukseen. YES toimii ympäri Suomen 17 alueellisen YES:in kautta, joita koordinoi Valtakunnallinen YES ry. Valtakunnallisen YES ry:n jäseniä ovat Suomen Yrittäjät, Taloudellinen tiedotustoimisto, Nuori Yrittäjyys ry, Elinkeinoelämän Keskusliitto, OAJ, Perheyritysten liitto sekä MTK.