Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » För lite studiepoäng under förra läsåret?

Fpa

För lite studiepoäng under förra läsåret?

Julkaistu: 19.08.2016 klo 11:13
Julkaisija: Fpa

En högskolestuderande ska avlägga minst 5 studiepoäng per stödmånad och alltid minst 20 studiepoäng per läsår.

Om en högskolestuderande har använt 9 studiestödsmånader ska antalet studiepoäng vara minst 45. Den som har färre studieprestationer än det kan undvika problem genom att återbetala studiestöd för början av året före utgången av augusti. Återbetaltningen kan göras via e-tjänsten www.fpa.fi/etjanst.

Det hjälper emellertid inte att återbetala studiestöd om man avlagt mindre än 20 studiepoäng under det föregående läsåret, eftersom stöd man fått för höstterminen inte längre kan återbetalas. Om studieprestationerna under läsåret är under 20 studiepoäng är det alltså bäst att inte alls lyfta studiestöd.

Högskolornas studiestödsnämnder följer årligen upp de högskolestuderandes studieframgång. Om studieprestationerna inte räcker till får den studerande i oktober en begäran om utredning. Kontrollen av studieframgången gäller det föregående läsåret (1.8–31.7) och hela studietiden. Prestationer under enskilda månader kontrolleras inte.

Om orsaken till att studierna blivit långsammare är sjukdom eller någon annan särskild orsak, kan orsaken beaktas i kontrollen av studieframgången. Om den studerande har avlagt mindre än 1 studiepoäng under det föregående läsåret kan återkrav av studiestödet utredas i samband med kontrollen av studieframgången.

I den kontroll av studieframgången som gjordes hösten 2015 skickades brev med begäran om utredning till 13 400 högskolestuderande. Studiestöd betalades till 163 000 högskolestuderande.

Läs mer på nätet om bestämmelserna om studieframgång:

Närmare information för kunderna:

Studiestödets Facebook-sida www.facebook.com/opintotuki (på finska)

Servicenumret för studerande 020 692 229 vardagar kl. 8–16

Närmare information för medierna:
ansvarig planerare Ilpo Lahtinen, tfn 020 634 3254

fornamn.efternamn@fpa.fi

Kelan viestinnän puhelinpalvelu medialle puh. 040 733 5221, arkisin klo 9-16
viestinta@kela.fi

Kelan tilasto- ja tietovarastoryhmän puhelinpäivystys medialle puh. 050 5517 960, arkisin klo 9-16
tilastot@kela.fi

Mediainfo on Kelan taustoittava uutiskirje medialle.
Tilaa kerran kuussa ilmestyvä mediainfo osoitteessa www.kela.fi/uutiskirje

Viestinnän yhteystiedot verkossa
www.kela.fi/viestinta