Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Finlayson lopettaa yhteistyön tavaratalo Kärkkäisen kanssa

Finlayson

Finlayson lopettaa yhteistyön tavaratalo Kärkkäisen kanssa

Julkaistu: 24.04.2015 klo 14:35
Julkaisija: Finlayson

Syynä omistajien suvaitsemattomuus ja rasistiset mielipiteet

Finlayson päättänyt lopettaa kaiken yhteistyön tavaratalo Kärkkäisen kanssa. Finlaysonin mukaan päätöksen takana ovat eettiset ja yhtiön arvoihin liittyvät syyt.

”Tavaratalo Kärkkäisen omistajat ovat Magneettimedia-julkaisun takana. Tämä julkaisu levittää vastenmielistä ja ahdasmielistä propagandaa. Päätös ei ollut helppo taloudellisesti, mutta Finlayson haluaa viestittää yritysvastuunsa käytännön teoilla. Yhteistyö Kärkkäinen Oy:n kanssa on ollut hyvää ja olemme pahoillamme joutuessamme irtisanomaan sen, mutta emme halua tehdä yhteistyötä yritysten kanssa, joiden arvot poikkeavat näin radikaalisti omistamme”, Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila sanoo.

Finlayson on ollut osa suomalaista yhteiskuntaa jo 195 vuotta. Tänä aikana asenteet ja arvot ovat suomalaisissa kodeissa eläneet ja muuttuneet. Pääsääntöisesti ne ovat muuttuneet sallivampaan ja suvaitsevaisempaan suuntaan. Viime vuoden marraskuussa yhtiö lanseerasi paljon keskustelua herättäneen Tom of Finland -malliston. Se on ollut kaupallinen menestys, ja samalla se on toiminut eräänlaisena suvaitsevaisuuden mittarina.

”Uskon, että saimme paljon hyvää aikaan Tom of Finland -lanseerauksellamme. Se on omalta osaltaan auttanut suomalaisia keskustelemaan avoimesti seksuaalisesta vapaudesta. Olemme olleet tyytyväisiä siihen, että tämän päivän Suomi on avoin ja suvaitsevainen yhteiskunta”, Kurttila kertoo.

”Haluamme, että suomalaisissa kodeissa sallitaan enemmän kuin tuomitaan ja erilaisuus nähdään rikkautena, ei rikoksena. Suurin osa suomalaisista on kanssamme samaa mieltä tässä asiassa. Kannustamme myös muita yrityksiä osoittamaan selvästi vastuunsa myös käytännön teoilla”, toimitusjohtaja Jukka Kurttila toteaa.

Lisätiedot:
Toimitusjohtaja Jukka Kurttila
040-7155760

Finlayson on ollut vuodesta 1820 lähtien suomalainen tekstiilialan edelläkävijä, joka suunnittelee ja valmistaa korkealaatuisia sisustustekstiilejä. Finlaysonilla on yhteensä 12 omaa myymälää, tehtaanmyymälää ja shop-in-shopia Suomessa. Lisäksi tuotteita on saatavilla verkkokaupasta sekä hyvin varustelluilta jälleenmyyjiltä kautta maan. Finlaysonin palveluksessa oli vuonna 2014 noin 90 henkilöä ja liikevaihto oli 22,9 miljoonaa euroa.