Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Euroopan Elinsiirtopäivä Rovaniemellä 10.10.

Munuais- ja maksaliitto

Euroopan Elinsiirtopäivä Rovaniemellä 10.10.

Julkaistu: 02.10.2015 klo 12:12
Julkaisija: Munuais- ja maksaliitto

Lapin munuais- ja maksayhdistys järjestää Euroopan Elinsiirtopäivänä 10.10.2015 yleisötilaisuuden Neuvokkaassa Rovaniemellä. Tilaisuudessa esitellään mm. elinluovutuskortin mobiiliversio, jonka voi ladata älypuhelimeen. Sovelluksen kautta oman tahdon voi kertoa läheisille entistä helpommin lähettämällä whatsapp-viesti, sähköposti tai jakamalla tieto someen.

Elinluovutuskortti on edelleen ajankohtainen, vaikka lain mukaan jokainen onkin elinluovuttaja. Oman kantansa elinluovutukseen on tärkeä jakaa läheisten kanssa, sillä juuri heiltä kysytään mahdollisen elinluovuttajan mielipidettä. Kortti kertoo oman tahdon yksiselitteisesti ja varmistaa sen toteutumisen.

Munuais- ja maksaliitto alkoi jakaa vuonna 1975 eli 40 vuotta sitten elinluovutustestamenttia. Vuonna 1995 nimi muuttui elinluovutuskortiksi. Suomessa yli 400 ihmistä odottaa elinsiirtoa. Siirrettävistä elimistä on jatkuva pula.

Rovaniemen tilaisuus alkaa lauantaina 10.10. klo 12 Neuvokkaassa, Kansankatu 8. Tilaisuudessa jalkaterapeutti Mervi Raitanen antaa neuvoja diabeetikon ja munuaissairaan jalkojen hoitoon. Osastonhoitaja Marja-Leena Kestilä kertoo Lapin keskussairaalan dialyysiosaston kuulumiset. Järjestösuunnittelija Hilkka Lahti Munuais- ja maksaliitosta puhuu elinluovutuskampanjasta. Lisäksi asiakaskoordinaattori Riikka Wikström esittelee Neuvokkaan ja järjestöpiste Joikun toimintaa.

Tiesitkö tämän elinluovutuksesta?

– Yksi elinluovuttaja voi pelastaa jopa kuuden ihmisen hengen.

– Lain mukaan jokainen on mahdollinen elinluovuttaja, ellei ole sitä eläessään vastustanut. Tietoa mahdollisen elinluovuttajan mielipiteestä kysytään omaisilta.

– Suomessa tehdään munuaisen-, maksan-, sydämen-, keuhkon-, haiman-munuaisen- ja ohutsuolensiirtoja. Eniten on munuaisensiirtoja.

Elinluovutuskortti netissä

www.elinluovutuskortti.fi
www.facebook.com/kyllaelinluovutukselle
www.instagram.com/elinluovutuskortti
#elinluovutuskortti

Kuvat elinluovutus-sovelluksesta: www.elinluovutuskortti.fi/kuvia

Hilkka Lahti
Järjestösuunnittelija Munuais- ja maksaliitto
hilkka.lahti@musili.fi

Munuais- ja maksaliitto on valtakunnallinen kansalais- ja potilasjärjestö. Liitto tukee sairastuneiden ja heidän läheistensä mahdollisuuksia hyvään elämään ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Liiton tavoitteena on munuais- ja maksasairauksien ja niistä johtuvien haittojen ennaltaehkäisy, sairauksien varhainen toteaminen ja hyvä hoito sekä kuntoutumisen tukeminen kaikissa sairauden vaiheissa.