Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Espoossa on ensi sunnuntaina lastenjuhlat: seurakuntien päiväkerhot täyttävät 70 vuotta

Espoon seurakunnat

Julkaistu: 01.10.2015 klo 09:49
Julkaisija: Espoon seurakunnat

Seurakuntien 70-vuotiasta päiväkerhoa juhlitaan vuosina 2015–2016 teemalla "Pieni on suurin". Espoossa juhla näkyy ensi sunnuntaina Mikkelinpäivänä, kun kirkoissa järjestetään perhemessuja sekä muuta toimintaa lapsiperheille. Mikkelinpäivää vietetään lasten ja enkelien päivänä.

Päiväkerhon lisäksi seurakuntien varhaiskasvatus tarjoaa nykyään perhekerhoja, muskareita, pyhäkouluja, leirejä, vauvakahviloita sekä monipuolista perhetyötä. Kasvatuksen pastori Paula Enckell kertoo, että lapsiperheiden toiminnalle on kova kysyntä.

- Pienten lasten vanhemmille erityisen tärkeää on toiminnan kautta löytyvä vertaistuki. Myös toiminnan joustavuus on olennaista, Paula Enckell sanoo.

Espoon seurakuntien varhaiskasvatuksessa toimitaan yhdessä määriteltyjen arvojen ja toimintatapojen mukaisesti. Enckell nostaa tärkeimmäksi arvoksi lapsilähtöisyyden. Päiväkerhoissa ja muussa lasten toiminnassa toimitaan lapsen ehdoilla ja lasta kuunnellen: lapsi saa olla aktiivinen ja luova toimija.

Enckellin mukaan päiväkerho jättää lapselle hyvän kokemuksen. Myös lastenohjaajille jää hyviä muistoja entisistä kerholaisista.

- Kerhotätejä moikataan vielä aikuisenakin.

Seurakunnan päiväkerhoon kuuluu luonnollisena osana hengellisyys. Siinäkin edetään lapsen ehdoilla: lapsi saa turvallisesti etsiä ja kokea omaa uskoaan. Kerhojen hengellisyys on iloa ja yhdessä tekemistä.

Päiväkerho pähkinänkuoressa:

Päiväkerhot on tarkoitettu 3–5-vuotiaille. Ryhmät kokoontuvat 1–3 kertaa viikossa, muutaman tunnin kerrallaan.

Lastenohjaajat ovat kasvatuksen ammattilaisia ja toiminta on perheille edullista.

Vuonna 2014 Espoossa oli noin 1300 päiväkerholaista 94 eri ryhmässä. Koko Suomessa 23 % ikäluokasta osallistuu päiväkerhoon.

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ensimmäinen päiväkerho aloitti toimintansa Turussa keväällä 1945. Espoon seurakunnissa päiväkerhotyö aloitettiin 1960-luvun lopussa ja toiminta vakiintui 1970-luvulla.

Perhemessujen yhteydessä seurakunnissa on tarjolla joko uutispuuro, lounas tai kakkukahvit, tiloihin on koottu valokuvanäyttelyitä vuosien varrelta, lapsille on askartelua tai muuta ohjelmaa. Tarkat tiedot ao. linkistä:

Mikkelinpäivän perhemessut ja ohjelma Espoon seurakunnissa.

Lisätietoja: Espoon seurakuntien varhaiskasvatuksen pastori Paula Enckell, 040 513 0837, paula.enckell@evl.fi, http://www.espoonseurakunnat.fi

Espoon tuomiokirkkoseurakunta, Espoonlahden seurakunta, Leppävaaran seurakunta, Olarin seurakunta, Tapiolan seurakunta ja Esbo svenska församling muodostavat yhdessä Espoon seurakuntayhtymän. Seurakunnissa on yhteensä 170 300 jäsentä. Työntekijöitä on noin 600.
Espoon seurakuntien toiminta-ajatuksena on tukea elämää ja luoda mahdollisuuksia kristillisen uskon ja rakkauden toteutumiselle.