Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Ennakkotiedote: Savuton Suomi -päivä 31.5. tuo esiin tupakkalain saavutuksia

Savuton Suomi 2030

Ennakkotiedote: Savuton Suomi -päivä 31.5. tuo esiin tupakkalain saavutuksia

Julkaistu: 17.05.2016 klo 08:32
Julkaisija: Savuton Suomi 2030

Suomen tupakkalaki täyttää tänä vuonna 40 vuotta. Sen kunniaksi vietetään ensimmäistä kertaa Savuton Suomi -päivää. – Ilman lainsäädäntöä tupakointiluvut tuskin olisivat kääntyneet laskuun, huomauttaa Savuton Suomi 2030 -verkoston puheenjohtaja, professori Kari Reijula.

Savuton Suomi 2030 -verkosto järjestää 31. toukokuuta ensimmäistä kertaa Savuton Suomi -päivän. Päivän teemana on Kiitos tupakkalaki! Päivän aikana kerrotaan tupakkalain saavutuksista, kiitetään siihen vaikuttaneita henkilöitä sekä käännetään katse tulevaisuuteen: mitkä ovat seuraavat tärkeät askeleet tiellä kohti savutonta Suomea?

Suomi kuuluu tupakkapolitiikan kärkimaihin EU:ssa ja maailmassa. Tupakkalain ansiosta meillä on muun muassa savuttomat työpaikat ja ravintolat, tupakkatuotteiden mainontakielto sekä tupakattomat julkiset liikennevälineet. Vuonna 2015 naisista tupakoi enää 12 prosenttia, miehistä 16 prosenttia.

- Sotien jälkeen Suomessa lähes kaikki miehet polttivat. Suomen tupakkalaki säädettiin vuonna 1976. Ilman lainsäädäntöä tupakointiluvut tuskin olisivat kääntyneet laskuun, huomauttaa verkoston puheenjohtaja, professori Kari Reijula.

Savuton Suomi -päivän päätapahtuma järjestetään Joensuussa yhdessä Pohjois-Karjalan kansanterveyden keskuksen kanssa. Lisäksi eri puolella Suomea järjestetään tapahtumia ja tempauksia Savuton Suomi
-päivän teemalla. Katso tarkemmat tiedot: www.savutonsuomi.fi

Savuton Suomi 2030 -verkosto tahtoo myös kiittää Savuton Suomi -päivänä niitä, jotka ovat työllään vaikuttaneet tupakoinnin vähenemiseen. Verkoston jäsenet ovat ehdottaneet kiitettäviä henkilöitä, joita kertyikin runsaasti eri puolilta Suomea ja erilaisista organisaatioista.

- Ensimmäiseksi kaikille piti tehdä selväksi tupakkalain pohjimmainen tarkoitus: terveyden edistäminen – ei suinkaan halu kieltää ja rajoittaa kaikkea, toteaa yksi kiitettävistä, lääkintöneuvos Liisa Elovainio. Hän oli mukana toimeenpanemassa tupakkalakia 1970-luvulla.

Liisa Elovainion haastattelu on luettavissa osoitteessa www.savutonsuomi.fi. Sivuilla julkaistaan tulevina viikkoina myös muiden Savuton Suomi -päivänä kiitettävien haastatteluja.

Haastattelupyynnöt ja lisätiedot:

Hankevastaava Pirjo Kadenius                                                        Tiedottaja Susanna Kaaja

p. 0500 558 569                                                                           p. 050 365 3442

pirjo.kadenius@suomenash.fi                                                         susanna.kaaja@suomenash.fi

Savuton Suomi -päivän järjestää Savuton Suomi 2030 -verkosto, jossa ovat mukana

Allergia- ja Astmaliitto ry, Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry, Filha ry, Hengitysliitto ry, HUS Sydän- ja keuhkokeskus HYKS, Kirkkohallitus, Lääkärit tupakkaa vastaan -verkosto (Doctors Against Tobacco DAT), Pohjois-Karjalan kansanterveyden keskus, Savuton kunta -projekti (Savon Sydänpiiri ry), SOSTE Suomen sosiaali- ja terveys ry, Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, Suomen ASH ry, Suomen Keuhkolääkäriyhdistys ry, Suomen Sydänliitto ry, Suomen Syöpäyhdistys ry, Suomen terveyttä edistävät sairaalat ja organisaatiot ry STESO, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ja Työterveyslaitos.

Savuton Suomi 2030 -on yhteistyöhanke, jonka tavoite on tupakaton Suomi.
www.savutonsuomi.fi, Twitter: @SavutonSuomi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon