Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » DNA:n ja Soneran yhteisverkko tuo Pohjois-Karjalaan ja Savoon kattavamman 4G:n

Suomen Yhteisverkko Oy

DNA:n ja Soneran yhteisverkko tuo Pohjois-Karjalaan ja Savoon kattavamman 4G:n

Julkaistu: 06.06.2016 klo 14:00
Julkaisija: Suomen Yhteisverkko Oy

Pohjois-Suomen ja Kainuun tietoliikenneyhteydet 4G-aikaan vienyt DNA:n ja Soneran yhteisverkko laajenee seuraavaksi Pohjois-Karjalaan ja Savoon. Rakennustyöt ovat käynnissä, ja kokonaan uuden matkaviestinverkon rakennustöiden on tarkoitus valmistua Pohjois-Karjalassa sekä suuressa osassa Pohjois- ja Etelä-Savoa elokuun loppuun mennessä.

Yhteisverkko on kahden operaattorin, DNA:n ja Soneran, ainutlaatuinen yhteishanke, joka mahdollistaa kattavammat ja huippunopeat tietoliikenneyhteydet myös haja-asutusalueille. Hankkeen ansiosta syrjäseutujen tietoliikenneyhteydet nopeutuvat monikymmenkertaisiksi.

– Kahden operaattorin taajuudet ja resurssit yhdistämällä pystymme toteuttamaan tuplasti nopeamman 4G-verkon. Rakennamme seuraavaksi Pohjois-Karjalaan ja Savoon satoja uusia tukiasemia, mikä parantaa kuuluvuutta merkittävästi. 4G-laitteiden lisäksi kuuluvuus paranee myös 2G- ja 3G-laitteilla, kertoo Suomen Yhteisverkko Oy:n toimitusjohtaja Antti Jokinen

Yhteisverkko sai aiemmin tänä vuonna rakennustyöt valmiiksi Pohjois-Suomessa, jonne nousi yli 600 tukiasemaa. Kainuun alueelle tukiasemia pystytettiin puolestaan lähes 200. Itä-Suomessa ja Kainuussa jatkuneet rakennustyöt ovat tuoneet paremmat yhteydet tähän mennessä jo noin 300 000 henkilölle. Pohjois-Karjalassa ja Savossa nyt jatkuvat rakennustyöt tuovat paremmat yhteydet jälleen noin 330 000 itäsuomalaiselle.

Yhteisverkko monikymmenkertaistaa tiedonsiirtonopeuksia uusimman sukupolven LTE Advanced 4G-teknologian myötä. Yhteisverkon tiedonsiirtonopeudet ovat taajamissa maksimissaan 450 Mbit/s LTE CAT9 -päätelaitteilla. Taajamien ulkopuolella maksiminopeus on 150 Mbit/s.

– Käytännössä kaikkein syrjäisimpienkin alueiden tietoliikenneyhteydet nopeutuvat yhteisverkon ansiosta huomattavasti. Seuraavaksi yhteisverkko tuo hyvät ja toimivat yhteydet lukuisille pohjoiskarjalaisille, sanoo Jokinen.

Yhteisverkko on suomalaisittain ainutlaatuinen yhteishanke, joka mahdollistaa radioverkon rakentamisen kustannustehokkaasti ja laadukkaasti harvaan asutuille alueille Pohjois- ja Itä-Suomessa. Operaattoreiden yhdessä toteuttaman verkon on tarkoitus kattaa vuoden 2016 loppuun mennessä noin puolet Suomen pinta-alasta, ja sen alueella asuu noin 15 prosenttia väestöstä.

Suomen Yhteisverkko Oy ei tarjoa palveluja loppuasiakkaille, vaan sen omistajat DNA ja Sonera kehittävät ja tarjoavat edelleenkin itsenäisesti kaikki palvelut omille asiakkailleen.

DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

Soneran viestintä, puh. 020 405 4000, communications-fi@sonera.com

Suomen Yhteisverkko Oy

Suomen Yhteisverkko Oy on DNA Oy:n ja TeliaSonera Finland Oyj:n perustama yhteinen verkkoyhtiö. Vastaamme kokonaan uuden, yhteisen matkaviestinverkon rakennuttamisesta Pohjois- ja Itä-Suomen alueelle. Uudet 2G-, 3G- ja 4G-verkkoyhteydet kattavat puolet Suomen maantieteellisestä alasta ja noin 15 prosenttia väestöstä. www.yhteisverkko.fi