Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Det nya specialmyntet på två euro i omlopp

Suomen Rahapaja Oy

Det nya specialmyntet på två euro i omlopp

Pressmeddelande.
Publicerad: 17.10.2016 kl. 09:01
Utgivare: Suomen Rahapaja Oy

Finland har i dag satt i omlopp en miljon exemplar av specialmyntet på två euro som hedrar filosofen Georg Henrik von Wright. I år har det gått 100 år sedan von Wright föddes. Myntverket i Finland präglar specialmynten på finansministeriets beställning.

Georg Henrik von Wright (1916–2003) var en fördomsfri, mångsidig filosof och samhällsdebattör. Han var professor vid Helsingfors universitet och efterträdde sedermera professor Ludwig Wittgenstein vid universitetet i Cambridge.

”Det är trevligt att höra att ett specialmynt har präglats till ära av akademikern G.H. von Wright, som åtminstone indirekt har influerat så gott som all senare filosofi i vårt land. Det kan betraktas som en statlig hyllning till akademikern von Wrights arv,” konstaterar Sami Pihlström, ordförande för Filosofiska Föreningen i Finland. Von Wright var ordförande för föreningen åren 1962–1972.

Specialmyntets teckensida pryds av en antik dorisk kolonn, som symboliserar Wrights ungdomsintresse för antiken, och av en ekkvist som står för styrka och visdom. Teckensidan har designats av Nora Tapper.

Specialmynten hamnar ofta i samlingar

Specialmyntet till von Wrights minne är det andra finska specialmyntet som utgetts i år. I april utgavs ett specialmynt till minne av diktaren Eino Leino.

”Varje land som använder euro får två gånger per år utge ett specialmynt på två euro. Mynten är giltiga betalningsmedel i alla euroland. Specialmyntets valörsida är samma som på vanliga bruksmynt, medan temabilden finns på den nationella sidan”, förklarar Henna Karjalainen som är kommunikationsdirektör för Myntverket i Finland.

Många specialmynt på två euro försvinner ur cirkulation och hamnar i olika samlingar. Specialmyntet kan också skaffas från Myntverket i Finlands webbutik och via dess återförsäljare.

På Myntverket i Finlands webbplats finns en förteckning över alla specialmynt på två euro som getts ut i Finland. Alla specialmynt på två euro som getts ut i Europa finns på Europeiska centralbankens sidor.

Närmare information:

Katriina Holm
kommunikations- och marknadsföringsplanerare
katriina.holm@mint.fi

Bilagor

Koncernen Myntverket i Finland planerar, marknadsför och tillverkar metallmynt, plantsar, samlar- och gåvomynt samt myntserier. Koncernen är det starkaste myntverket inom euroområdet och en av världens största myntexportörer. Finska staten äger företaget. Finländarna kan bekanta sig med mynttillverkning på utställningen Myntets väg vid vetenskapscentret Heureka. Närmare upplysningar om evenemang år 2016 www.suomenrahapaja.fi.

Upptäck resten av företagets pressmaterial

Mediapankki