Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Caruna, Lounea ja Salon kaupunki maakaapeloivat yhteistyössä verkostojaan

Caruna

Caruna, Lounea ja Salon kaupunki maakaapeloivat yhteistyössä verkostojaan

Julkaistu: 04.07.2016 klo 08:58
Julkaisija: Caruna

Caruna maakaapeloi 10 kilometriä pienjännitteistä sähköverkkoa Salon Halikossa, Kiikalan keskustassa sekä Perniön asemalla. Sähköverkon saneerauksen yhteydessä Lounea rakentaa valokuituverkkoa ja Salon kaupunki uusii katuvalonsa. Hanke parantaa alueen sähkönjakelun toimitusvarmuutta, kun sähköverkkoa siirretään maan alle suojaan sään vaihteluiden aiheuttamilta sähkökatkoilta. Puupylväiden ja ilmajohtojen poistuminen parantaa myös alueen maisemallista ilmettä.

Kaivut tehdään yhteiskaivuina Salon kaupungin ja Lounean kanssa. Yhteiskaivu käsittää katuvalokaapelin ja tiedonsiirtokaapelin maahan asentamisen Carunan sähkökaapelien kaivun yhteydessä. Kaivutyöt on aloitettu Halikossa kesäkuussa. Kiikalan ja Perniön kaivutyöt alkavat syksyllä. Hankkeiden on tarkoitus valmistua vuoden loppuun mennessä. Vanhan verkon purkutyöt tehdään talven aikana.

Teiden varsilla kulkee urakoitsijan kaivinkoneita ja muuta ajoneuvokalustoa upottamassa kaapelia ojaan, mikä voi paikoin aiheuttaa tilapäisiä liikennejärjestelyjä työmaiden lähistöllä. Tonttiosuuksien kaivuista sovitaan jokaisen tontinomistajan kanssa erikseen.

Vähemmän ympäristöhaittoja ja säästöä kaupungin kustannuksiin

”Yhteiskaivulla vähennämme ympäristöhaittoja, kun katuja ei tarvitse kaivaa moneen kertaan auki. Kuntalaisen kokema haitta on pienempi kun alue rakennetaan kerralla kuntoon”, hankepäällikkö Arto Hirvonen Carunasta kertoo.

”Salon kaupungin kannalta on tärkeää, että Carunan sähkökaapelien sijoittamisessa tehdään tiivistä yhteistyötä, jotta kaapelit eivät mene ristiin kaupungin kunnallisteknisten järjestelmien kanssa. Lisäksi kaupungille tarjoutuu tässä mahdollisuus saada muutamien kriittisten kaapelilinjojen asentaminen edullisemmin ja vaivattomammin”, Salon kaupungin insinööri Petri Virtanen sanoo.

”Lounealla on monivuotiset ja hyvät kokemukset yhteistyöstä Carunan ja Salon kaupungin kanssa. Aina kun rakennamme infraa yhdessä, se hyödyttää kaikkia", toteaa Lounean kaapeliverkoista vastaava päällikkö Pekka Granlund.

Carunan Salon työkohteiden urakoitsijakumppanina on Vertek Oy.

Caruna

Lisätiedot medialle verkonparannustöihin liittyen:
Marina Stenfors, viestintäpäällikkö, Caruna, puh. 050 364 4909
Petri Virtanen, kaupungin insinööri, Salon kaupunki, puh. 044 778 5201
Pekka Granlund, Lounea, puh. 044 773 3295

Caruna Facebookissa: facebook.com/caruna.fi
Caruna Twitterissä: twitter.com/CarunaSuomi
Caruna Linkedinissä: linkedin.com/company/caruna?trk=top_nav_home

Kuvia sähkönsiirrosta toimitusten käyttöön: http://kuvapankki.caruna.fi

Caruna on Suomen suurin sähkönsiirtoon keskittyvä yritys, joka vastaa 650 000 yksityis- ja yritysasiakkaan sähkönjakelusta Etelä-, Lounais- ja Länsi-Suomessa, Joensuussa, Koillismaalla, Lapissa sekä Satakunnassa. Carunassa työskentelee noin 270 henkilöä ja yhtiö työllistää suoraan yhteensä 2 000 työntekijää eri puolilla Suomea. Caruna panostaa vahvasti säävarman verkon rakentamiseen ja investoi vuosittain noin 200 miljoonaa euroa sähköverkon kehittämiseen. Carunan omistavat suomalaiset eläkevakuutusyhtiöt Keva (12,5 %) ja Elo (7,5 %) sekä kansainväliset infrastruktuurisijoittajat First State Investments (40 %) ja Borealis Infrastructure (40 %). Lisätietoja: www.caruna.fi