Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Arkkipiispa Jukka Paarma kirjoitti kirjan kollegoistaan

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Arkkipiispa Jukka Paarma kirjoitti kirjan kollegoistaan

Julkaistu: 21.09.2015 klo 09:32
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Turun historiallisessa arkkipiispantalossa on asunut yksitoista arkkipiispaa perheidensä kanssa. Jukka Paarma luo tuoreessa teoksessa kuvan persoonaltaan, taustoiltaan ja näkemyksiltään erilaisista arkkipiispoista ja heidän työstään kirkon johtajina ja yhteiskunnallisina vaikuttajina.

Kirja kertoo, kuinka arkkipiispan työ ja toimintaympäristö ovat muuttuneet 1890-luvulta nykypäivään, ja miten siihen ovat vaikuttaneet kirkon 2000-luvulla kohtaamat haasteet. Kysymykset monikulttuurisuudesta, seksuaalivähemmistöistä ja naispappeudesta sekä yhteiskunnan oikeudenmukaisuudesta ovat nousseet esille myös arkkipiispan työssä.

Teoksen kirjoittaja, arkkipiispa emeritus Jukka Paarma, asui itse arkkipiispantalossa vuosina 1998–2009. Paarmaa ja hänen aikaansa arkkipiispana koskevan osuuden on kirjoittanut kulttuurihistorian professori emeritus Kari Immonen. Teoksen kustantaa Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.

Kirja tarjoaa uudenlaisia näkökulmia Suomen evankelis-luterilaisen kirkon arkkipiispoihin sekä kulttuurihistorialliseen rakennukseen. 125-vuotiaan talon historiaan mahtuu iloja, suruja ja elämänmakuisia tarinoita Piispan Pojista paavi Johannes Paavali II:n vierailuun.

Arkkipiispantalo – historia ja asukkaat -kirjan julkistamistilaisuus järjestetään torstaina 24.9. klo 11 arkkipiispantalossa (Piispankatu 9, Turku).

Tilaisuuteen ottavat osaa arkkipiispat Kari Mäkinen, Jukka Paarma ja John Vikström.

Tervetuloa.

Linkki kirjan kansikuvaan.

Jukka Paarma
Arkkipiispantalo