Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Ammattitaitokilpailu haastaa henkisesti ja fyysisesti

Skills Finland

Ammattitaitokilpailu haastaa henkisesti ja fyysisesti

Julkaistu: 13.08.2015 klo 11:00
Julkaisija: Skills Finland

Suomen ammattitaitomaajoukkue on aloittanut kisaurakkansa keskiviikkoaamuna São Paulossa. Suomen joukkueeseen kuuluu 36 kilpailijaa, jotka edustavat omien ammattiensa huippuosaamista. Joukkueeseen kuuluu muun muassa lähihoitaja, kokki ja putkiasentaja.

Kilpailusuoritusta voi verrata urheilussa kilpailemiseen: se on nuorille sekä henkisesti että fyysisesti todella kova ponnistus. Suoritus kestää peräti neljä päivää, ja jokainen kilpailija on treenannut sitä varten kuukausia.

Joukkueen kilpailijat ovat treenanneet ammatillisia taitoja omien valmentajiensa kanssa. Lisäksi kilpailijat ovat osallistuneet Skills Finlandin järjestämille maajoukkueleireille. Leireillä toisilleen ennestään tuntemattomat nuoret hitsautuvat joukkueeksi, jonka jäsenet tukevat toisiaan kisamatkan aikana. Leireillä kilpailijat oppivat tankkaamaan oikein ja kohottamaan fyysistä kuntoaan. He oppivat myös rentoutumaan ja keskittymään paineen alla.

‒ Henkisellä valmentautumisella on iso merkitys, se tutkitusti erottaa menestyjät muista. Kaikki nämä kilpailuun osallistuvat nuoret on ammatillisia huippuosaajia ja heidän työelämätaitonsa ovat vankalla pohjalla. Mutta se, miten kestää kisajännitystä, virheitä ja onnistumisia, ratkaisee lopputuloksen, sanoo joukkueenjohtaja Atte Airaksinen. Airaksinen on yksi Suomen joukkueen kolmesta joukkueenjohtajasta, jotka vastaavat kilpailijoiden henkisestä ja fyysisestä valmennuksesta. Hän työskentelee Turun ammatti-instituutin oppilaitospappina, joten nuorten kanssa työskenteleminen on hänelle arkipäivää.

Henkisen kantin lisäksi nuorilta vaaditaan hyvää fyysistä kuntoa. Aamusta iltaan kestävä kisasuoritus, välillä äärimmäisen kuumissa olosuhteissa, on rankka. Oikein ajoitettua tankkaamistakaan ei saa unohtaa.

‒ Kilpailutilanteessa ei saa päästää itseään siihen tilanteeseen, jossa on nälkä tai jano, vaan pitää muistaa syödä ja juoda säännöllisesti. Myös lepo on tärkeää, kertoo toinen joukkueenjohtaja Liena Silen. Silen työskentelee projektipäällikkönä Kouvolan Aikuiskoulutuskeskuksessa.

‒Fyysisen kunnon kehittämisessä haetaan kestävyyttä, ei mitään huippu-urheilijan suoritusta. Valmentautumiseen kuuluu yksinkertainen kuntotesti, jolla kilpailijat itse mittaavat oman kuntonsa kohentumista. Jotkut harrastavat aktiivisesti liikuntaa, toisille se on pyörän ottamista kulkuvälineeksi auton sijaan.

Team Finlandin kisataival jatkuu vielä kolme päivää. Myöhään sunnuntai-iltana selviää, miten suomalaisnuoret menestyivät kilpailussa, jossa lähes 1200 nuorta ottaa mittaa toisistaan 50 eri lajissa.

Suomen joukkueen kisamatkaa voi seurata verkossa

Lisätietoja

Joukkueenjohtaja Pekka Matikainen, Skills Finland ry, puh. +358 50 5322 765, pekka.matikainen@skillsfinland.fi

Viestintäpäällikkö Katja Katajamäki, Skills Finland ry, puh. +358 40 732 0691, katja.katajamaki@skillsfinland.fi

Suomen ammattitaitomaajoukkue Team Finland 2015

Aino Huupponen

Varkaus

Haastattelupyynnöt

Kilpailun aikana kilpailijat eivät pysty vastaamaan puhelimeen tai sähköposteihin. Haastattelupyynnöt tulee toimittaa joukkueenjohtajalle, joka huolehtii pyynnön välittämisestä eteenpäin. Huomioithan, että São Paulossa kello on kuusi tuntia vähemmän kuin Suomessa. Yhteydenotot: joukkueenjohtaja Pekka Matikainen, +358 50 5322 765.

WorldSkills São Paulo 2015

• São Paulossa 11.‒16.8.2015 järjestettävä kilpailu on järjestyksessään 43. WorldSkills-kilpailu.
  • Joka toinen vuosi järjestettävä WorldSkills on ammattitaidon MM-kilpailu korkeintaan 23-vuotiaille nuorille.
  • Kilpailuun osallistuu lähes 1200 nuorta 60 maasta.
  • Nuoret kilpailevat 50 lajissa, muun muassa robotiikassa, hiusmuotoilussa, kivitöissä, ravintolapalvelussa ja viherrakentamisessa.
  • Kilpailu levittäytyy 213 000 neliömetrin alueelle Anhembi Parquessa.
  • Kilpailua seuraamaan odotetaan yli 200 000 vierasta.

Skills Finland ry järjestää vuosittain kansalliset Taitaja-, TaitajaPLUS- ja Taitaja9-kilpailut. Yhdistys valmentaa ja lähettää Suomen maajoukkueen kansainvälisiin WorldSkills-, EuroSkills- ja Abilympics-kilpailuihin. Skills Finland kehittää myös huippuosaajien valmennusjärjestelmää, kouluttaa kilpailuasiantuntijoita sekä tuottaa ammattitaitokilpailuihin liittyvää tutkimusta, tiedotusta ja julkaisuja. Yhdistyksen taustavoimia ovat opetus- ja kulttuuriministeriö, Opetushallitus ja ammatilliset oppilaitokset sekä keskeiset työmarkkina- ja opetusalan järjestöt.