Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Allergia- ja astmaliitto: Väärin inhaloitu astmalääke lisää sivuvaikutuksia

Allergia- ja Astmaliitto ry

Allergia- ja astmaliitto: Väärin inhaloitu astmalääke lisää sivuvaikutuksia

Julkaistu: 23.02.2015 klo 10:05
Julkaisija: Allergia- ja Astmaliitto ry

Allergia- ja astmaliitto muistuttaa astmaatikkoja kertaamaan lääkkeenottotekniikkaansa ajoittain. Jos lääkettä ei osata inhaloida oikein, sivuvaikutusten riski kasvaa.

Lääkkeen inhalointi vaatii tekniikkaan perehtymistä. Lisäksi hoitava lääkitys unohtuu helposti silloin, kun astma ei oireile.

- Lääke ei vaikuta, jos se inhaloidaan väärin. Kun astma pahenee, hoitavaa lääkettä joudutaan paikkaamaan kohtauslääkkeellä, kertoo allergianeuvoja, koulutuspäällikkö Anne Vuorenmaa Allergia- ja astmaliitosta.

- Jos inhalointitekniikka on väärä, esimerkiksi ääni käheytyy herkemmin. Astmalääkkeet voivat aiheuttaa myös mm. suun sammasta tai kuivumista. Sammas puolestaan aiheuttaa kurkun kipeytymistä, Anne Vuorenmaa Allergia- ja astmaliitosta toteaa.

Allergia- ja astmaliitto kehottaa kertaamaan inhalointitekniikkaa esimerkiksi allergia- ja astmaneuvojan vastaanotolla tai lääkärin kontrollikäynnillä.

- Astma on aaltoileva sairaus ja potilaalle on erittäin tärkeää seurata sekä astman tilaa että omaa kuntoa. Flunssa ja influenssa pahentavat astmaa. Jos astma on valmiiksi pahentunut, muut sairaudet vaikeuttavat tilaa entisestään. Pahimmillaan astma voi viedä sairaalakuntoon. Siksi omahoito ja sen hallinta on erittäin tärkeää, Anne Vuorenmaa Allergia- ja astmaliitosta painottaa.

Astmahoitajien koulutus Helsingissä
Allergia- ja astmaliitto järjestää astmahoitajille ja muille terveydenhuollon ammattilaisille koulutuksen Helsingissä ke 25. helmikuuta. Astmahoitajan työkalut -koulutuksessa käydään läpi astmainhalaattorit, PEF-mittarit ja puhallusseuranta sekä astman hoidon apuvälineet.

Liitto kouluttaa säännöllisesti terveydenhuollon sekä muiden alojen ammattilaisia allergia- ja astmahoidon parantamiseksi ja näkökulman lisäämiseksi.

Lisätiedot toimittajille
Allergianeuvoja, koulutuspäällikkö Anne Vuorenmaa, p. 040 558 3714
Tiedottaja Elina Demir, p. 040 544 9728, tiedotus@allergia.fi
Koulutusohjelma osoitteessa www.allergia.fi/palvelut/koulutus

Allergia- ja Astmaliitto ry jäsenyhdistyksineen on valtakunnallinen terveysjärjestö, jonka perustehtävänä on allergiaa ja astmaa sairastavien terveyden edistäminen.

- Parannamme allergiaa ja astmaa sairastavien elämänlaatua.
- Toimimme asiantuntevana allergia- ja astmatietouden jakajana.
- Toimimme aktiivisena yhteiskunnallisena vaikuttajana ja kantaaottavana edunvalvojana.
- Kannustamme allergiaa ja astmaa sairastavia ja heidän läheisiään järjestäytymään.

Liitolla on jäsenyhdistyksiä kautta maan. Tervetuloa mukaan toimintaan!

www.allergia.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon