Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » 112-päivänä julkaistaan kyselyn tulokset suomalaisten peloista

112-päivä

112-päivänä julkaistaan kyselyn tulokset suomalaisten peloista

Julkaistu: 05.02.2015 klo 09:00
Julkaisija: 112-päivä

Valtakunnallista hätänumeropäivää vietetään jälleen 11. helmikuuta. Valtakunnallisena teemapäivänä julkaistaan suomalaisten turvallisuutta käsittelevä tutkimus ja järjestetään turvallisuuteen liittyviä tapahtumia ympäri Suomea.

Hätänumeron 112-teemapäivänä 11.2. julkaistaan tutkimustulokset siitä, millaiset ovat suomalaisten pelot ja uskotut riskit joutua onnettomuuteen. Samalla kyseltiin kansalaisten näkemyksiä turvallisuudesta ja sen edistämisestä sekä omasta turvallisuuteen liittyvästä toiminnasta kuten turvavälineiden käytöstä ja lasten opastamisesta turvallisuusasioissa.

Verkkokyselyyn vastasi yli tuhat 18–69-vuotiasta suomalaista.

Euroopan komissio on yhdessä Euroopan parlamentin ja neuvoston kanssa vuonna 2009 julistanut helmikuun 11. päivän Euroopan 112-päiväksi ja sitä vietetään koko Euroopan unionin alueella. Suomessa teemapäivää on vietetty jo vuodesta 1997.

Suomessa 112-päivää ovat järjestämässä turvallisuustoimijat yhdessä. Järjestäjiä ovat sisäministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, opetushallitus, Rajavartiolaitos, Hätäkeskuslaitos, pelastuslaitokset, poliisi ja Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö SPEK.

Ensi viikolla järjestetään useita turvallisuuteen liittyviä tapahtumia ympäri Suomea. Alueelliset tapahtumat löytyvät 112-päivän nettisivuilta.

Hätänumeropäivän suojelijoita ovat sisäministeri Päivi Räsänen ja sosiaali- ja terveysministeri Laura Räty.

Lisätietoja antaa:

Teemu Hassinen, johtaja (ohjaus ja ennakointi)
Hätäkeskuslaitos
puh. 029 548 1221, vaihde 029 548 0112