Etusivu » Tiedotteet » Kiinteistöt » Vieläkö lämmität?

LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry

Vieläkö lämmität?

Julkaistu: 30.05.2016 klo 08:27
Julkaisija: LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry

Kesäkelit ovat vallanneet maan ja lämmityskausi on päättynyt. Varmista, että lämmityksesi on todella kytketty pois päältä.

Automatiikka huolehtii siitä, että säätöventtiilit ovat mahdollisimman tiukasti kiinni-asennossa, mutta ne eivät toimi sulkuventtiileinä. Säätöventtiileissä on aina pieni läpivirtaus, joka tuo lämmitysverkostoon lämpöistä vettä. Lämmityksen poiskytkeminen edellyttää kesäsulun sulkemista tai lämmitysverkoston kiertovesipumpun pysäyttämistä.

- Näin säästät energiaa, ja asumismukavuuskin paranee. Lämpimän käyttöveden tuotantoon lämmityksen poiskytkeminen ei vaikuta, eli lämmin suihku on tarjolla koko kesän, toimialapäällikkö Arvo Ylönen LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry:stä kertoo ja jatkaa:

- Vanhemmissa taloissa pumppu kannattaa käynnistää hetkeksi pari kertaa kesän aikana, koska verkoston vedessä on sakkaa, joka saattaa laskeutua pumpun pesään ja aiheuttaa jumiutumista.

Tarkistuta järjestelmän toiminta

Kesä on oivaa aikaa tarkistuttaa lämmitysjärjestelmän toiminta. Vesikiertoinen lämmitysjärjestelmä on melko huoltovapaa, mutta siinäkin on osia, jotka kannattaa tarkistaa aika ajoin.

- Tällaisia osia voivat olla patteritermostaatit, varoventtiilit tai paisunta-astia. Lämmön tuotantotavasta riippuen lista voi vielä hieman jatkua. Erityisesti kattilalaitosten puhdistus ja polttimien huolto kannattaa teettää kesällä. Näissä asioissa kannattaa kääntyä LVI-alan ammattilaisten puoleen, Ylönen toteaa.

LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry
Toimialapäällikkö Arvo Ylönen, p. 050 309 3670, arvo.ylonen@lvi-tu.fi
Viestintäasiantuntija Pipsa Hiltunen, p. 0400 287 939, pipsa.hiltunen@lvi-tu.fi

LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry on LVI-asennusalalla toimivien yritysten toimiala- ja työnantajajärjestö. Sen tehtävänä on jäsenyritysten ja toimialan liiketoimintamahdollisuuksien edistäminen. Liiton jäsenyritysten yhteenlaskettu liikevaihto on noin miljardi euroa, ja ne työllistävät reilut 6 000 henkilöä. Lisätietoja www.lvi-tu.fi