Etusivu » Tiedotteet » Kiinteistöt » VANHOJEN ASUNTOJEN KAUPPA HYVÄSSÄ VIREESSÄ MYÖS ALKUKESÄLLÄ

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto ry

VANHOJEN ASUNTOJEN KAUPPA HYVÄSSÄ VIREESSÄ MYÖS ALKUKESÄLLÄ

Julkaistu: 13.07.2016 klo 08:15
Julkaisija: Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto ry

Vanhojen asuntojen kauppa kävi vilkkaasti kesäkuussa. Myös vuoden alkupuolisko on edellisvuotta parempi, kertoo Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto KVKL.

Suomen käytettyjen asuntojen kauppa kasvoi  tammi-kesäkuussa  lähes 3,2 prosenttia edellisvuoden vastaavaan tasoon verrattuna.  Kerrostalokauppa kasvoi 2,7, rivitalokauppa lähes 5  ja omakotitalokauppakin noin 2,2 prosenttia vuodentakaiseen tammi-kesäkuuhun verrattuna.

Käytettyjä kerrostaloasuntoja välitettiin vuoden 2016 kuuden ensimmäisen kuukauden aikana lähes 15200, rivitaloasuntoja noin 7450 ja omakotitaloja yli 6300 kappaletta.

Ensimmäistä vuosipuoliskon positiivisen vireen sinetöi kesäkuu, jolloin vanhoja asuntoja välitettiin lähes 5400 kappaletta, mikä oli lähes 5,8 prosenttia enemmän kuin vuoden 2015 kesäkuussa.  Käytettyjä kerrostaloasuntoja välitettiin kuluvan vuoden kesäkuussa  lähes 5, rivitaloasuntoja lähes 7 ja omakotitalojakin yli 6 prosenttia enemmän kuin viimevuoden  kesäkuussa.

”Kuluttajien luottamus talouteen on alkuvuonna vahvistunut.  Uutisvirrassa on entistä positiivisempi sävy ja ihmisten usko oman työpaikan säilymiseen on vahvistunut.  Tämä on näkynyt etenkin loppukevään ja alkukesän käytettyjen asuntojen kaupassa. Vielä käytettyjä asuntojakin vahvemmin käy aiempaan verrattuna uusien asuntojen kauppa. Uusien asuntojen osuus kaupan kokonaisvolyymistä on kuitenkin selvästi käytettyjen osuutta pienempi”, muistuttaa KVKL:n toimitusjohtaja Jukka Malila.

Asuntokaupan tasapainoinen toiminta ei ole itsestäänselvyys. Siihen vaikuttaa myös maan hallituksen toiminta.  KVKL peräänkuuluttaa hallitukselta viisautta tehdä pitkälle vaikuttavia  ratkaisuita siten, että myös omistusasumisen ja asuntomarkkinoiden näkökulmat otetaan yhteiskunnan suurissa ratkaisuissa  jatkossa huomioon.  ”Nyt kun vientisektori takkuilee,  asuntomarkkinoiden toiminta on tavattoman tärkeä asia Suomen kehitykselle.   Asumiseen vaikuttavat veroratkaisut ,  asuntopolitiikka osana sosiaali- ja terveydenhuollon ja  aluehallinnon järjestämistä sekä  yhteiskunnan digitalisoitumisen uudet hankkeet ovat  muutamia esimerkkejä tärkeistä teemoista, joissa myös kiinteistönvälitysala haluaa olla vaikuttamassa, jotta  asumisen ja asuntomarkkinoiden kannalta tasapainoiset ja toimivat ratkaisut aikaansaataisiin”,  Malila painottaa.

Käytettyjen kerrostaloasuntojen keskimääräinen myyntiaika oli koko  maassa kesäkuussa 2016 keskimäärin 68 päivää. Käytettyjä rivitaloja myytiin kesäkuussa keskimäärin 85  ja  käytettyjä omakotitaloja keskimäärin 112 päivää.

Helsingissä käytettyjen kerrostaloyksiöiden keskimääräinen myyntiaika oli kesäkuussa keskimäärin 43 päivää.

Tiedot käyvät ilmi Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton hintaseurantapalvelusta.

KVKL Tiedotus

Lisätiedot:

Jukka Malila

KVKL

Jukka.malila@icloud.com

p. 050-5112100 (parhaiten yhteys tekstiviestillä)

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto (KVKL) on kiinteistönvälitysalan yritysten ja järjestöjen valtakunnallinen etu- ja kattojärjestö, joka toimii alan yhteiskunnallisena vaikuttajana ja edunvalvojana yhteisten päämäärien toteuttamiseksi. KVKL toimii tässä roolissaan jäsenryhmittymiensä antamalla mandaatilla alan ainoana valtakunnallisena edustajana Suomessa.