Etusivu » Tiedotteet » Kiinteistöt » Rakennusteollisuus samaa mieltä Avi:n kanssa: Tilaajavastuulain uudistus vesittää harmaan talouden torjuntatoimia rakennusalalla

Rakennusteollisuus RT

Julkaistu: 17.10.2014 klo 12:16
Julkaisija: Rakennusteollisuus RT

Rakennusteollisuus RT yhtyy Etelä-Suomen aluehallintoviraston tiedotteessaan antamaan kritiikkiin, joka kohdistuu eduskunnan käsittelyssä olevaan tilaajavastuulain muutosesitykseen.

”Olemme useaan kertaan tuoneet selvästi esiin kantamme, että tilaajavastuulain uudistus on menossa metsään. On hämmästyttävää, jos joku vielä kuvittelee, että uudistus vie eteenpäin harmaan talouden torjuntaa”, Rakennusteollisuus RT:n työmarkkinajohtaja Tapio Kari toteaa.

”Uudistus ei tarjoa rakennusalalle mitään lisäkeinoja, sillä alalla on jo aiemminkin ollut käytössä korotetut laiminlyöntimaksut. Sen sijaan uudistus pakottaa ottamaan takapakkia. Lakiesityksessä käytännössä hyväksytään 10 000 euron ja sitä pienemmät verovelat, kun nykyään pienistäkin veroveloista on edellytetty neuvoteltavan verottajan kanssa maksusuunnitelma. Laki on siis tähän saakka ohjannut verovelalliset verottajan vierihoitoon. Nyt tästä ollaan luopumassa”, Tapio Kari sanoo.

Rakennusalalla muutoksen vaikutus korostuu, koska siellä harmaan talouden tekijät ovat piiloutuneet urakkaketjun loppupäässä oleviin pieniin yrityksiin.

Tapio Karin mukaan lakiesityksessä on vielä suurempi moka rakennusalan kannalta se, että tilaajavastuulaki ei enää edellytä tilaajan tarkistavan työmaalle kesken urakan tulevilta ulkomaisilta lähetetyiltä työntekijöiltä todistusta voimassa olevasta eläke- ja tapaturmavakuutuksesta.

”Esimerkiksi tapaturman sattuessa meidän vakuutusjärjestelmämme korvaa jatkossa vahinkoja ilman, että vastaavia vakuutusmaksuja olisi maksanut kukaan. Tällä hetkellä tilaajavastuulain mukaan tilaajan on tarkastettava kaikkien lähetettyjen työntekijöiden todistukset riippumatta siitä, milloin työ on aloitettu. Muutos antaa väärinkäyttäjille mahdollisuuden ilman kiinnijäämisriskiä pelata vakuutusmaksuilla ja saavuttaa merkittävää kilpailuetua epärehellisin keinoin. Tästä kärsii rehellinen suomalainen yrittäjä ja yritys”, Tapio Kari painottaa.

Lisää aiheesta

Etelä-Suomen aluehallintoviraston tiedote 17.10.2014 ” Tilaajavastuulain uudistus lisäisi harmaata taloutta ja turhaa byrokratiaa”

Rakennusteollisuus RT:n tiedote 25.9.2014 ”Tilaajavastuulain uudistus menossa metsään"

Tapio Kari, työmarkkinajohtaja, Rakennusteollisuus RT ry, puh. 0500 300 990

Rakennusteollisuus RT ry on rakennusalan elinkeinopoliittisten ja työmarkkina-asioiden edunvalvoja. RT-liittoyhteisöön kuuluvat Keskusliitto ja viisi toimialaa: Talonrakennus, Rakennustuoteteollisuus, Infra, Pinta ja LVI-tekninen urakointi.