Etusivu » Tiedotteet » Kiinteistöt » Puutarhat avautuvat ensi sunnuntaina

Julkaistu: 01.08.2016 klo 14:51
Julkaisija: Puutarhaliitto ry

Puutarhat avautuvat ensi sunnuntaina

Elokuiseen kukkaloistoon ja satokauden parhaaseen alkuun pääsee tutustumaan ensi sunnuntaina 7. 8. klo 12 – 18. Silloin avautuu lähes 500 puutarhaporttia, joiden takaa löytyy mielenkiintoisia puutarhakohteita ihasteltavaksi. Innostusta omaan harrastamisen voi hakea eri puolilta Suomea. Mukana on omakotipihojen lisäksi myös mielenkiintoisia siirtolapuutarhoja ja viljelypalstoja, taimitarhoja, arboretumeja, mökkipuutarhoja, hautausmaita sekä yhdistysten ylläpitämiä puutarha-alueita.

Kuluvan kesän aikana sopivan lämmön ja sateiden jälkeen moni puutarha on nyt parhaimmillaan, jolloin niistä on helppo poimia hyviä ideoita oman pihan kasvivalintoihin tai puutarhan suunnitteluun ja hoitoon.

Toisaalta avoimet puutarhat tarjoavat myös mainion mahdollisuuden päästä retkeilemään ja kurkistamaan yksityisiin puutarhoihin. Siellä voi nauttia vaikka iltapäivän puutarhakahvit hyvässä seurassa ihastellen toisten uurastamisen aikaansaannoksia.

www.avoimetpuutarhat.fi  -sivujen avulla voi etsiä omalta alueeltaan sopivia kohteita ja miettiä jo etukäteen sopivaa reittiä iltapäivän tutustumiskierrokseen. Sivuilla on hyvät kuvaukset, osoite- ja lisätiedot kohteiden palveluista.

Avoimet puutarhat –tapahtuman järjestävät Puutarhaliitto ry yhteistyössä Kotipuutarha-lehden, Svenska Trädgårdsförbundetin ja Fiskars Oy:n kanssa. Maiju ja Yrjö Rikalan sekä Nikolai ja Ljudmila Borisoffin puutarhasäätiöt tukevat tapahtumaa.

Lisätietoja: tapahtumakoordinaattori Jaana Ojanen, Puutarhaliitto ry – Trädgårdsförbundet rf,  jaana.ojanen@puutarhaliitto.fi p. 044-743 95 74 tai puutarha-agronomi Timo Taulavuori, timo.taulavuori@puutarhaliitto.fi p. 040-745 30 05.

Kuva 1. ja 2. Avoimista puutarhoita löytää ideoita viihtyisään pihaan ja sen istutuksiin.

Puutarhaliitto kasvattaa hyvinvointia. Puutarhaliitto haluaa parantaa suomalaisten hyvinvointia tasokkaan puutarhatuotannon, terveyttä edistävien tuotteiden, viihtyisien viheralueiden ja innostavan puutarhaharrastuksen kautta. Tavoitteena on edistää yritys- ja harrastustoiminnan elinvoimaisuutta.