Etusivu » Tiedotteet » Kiinteistöt » Pohjola Rakennus Oy:lle Kultainen Nuija hyvästä hallitustyöstä

Pohjola Rakennus Oy

Pohjola Rakennus Oy:lle Kultainen Nuija hyvästä hallitustyöstä

Julkaistu: 12.05.2015 klo 17:00
Julkaisija: Pohjola Rakennus Oy

Pohjola Rakennus Oy:n konsernijohtaja Juha Metsälä otti vastaan yhtiölle myönnetyn Kultainen Nuija -palkinnon Kauppalehden Kasvajat-kiertueella 12.5. Palkinto jaetaan vuosittain osoituksena yrityksen hyvästä hallitustyöstä.

– Palkinto on erittäin mieluinen. Olen uskonut hyvään hallitustyöhön lähes Pohjola Rakennus Oy:n perustamisesta lähtien sekä panostanut vahvasti sen kehittämiseen, Juha Metsälä totesi.

Kultainen Nuija palkittavilta edellytetään, että yrityksen avautuminen ja hallitustyön tuloksellisuus ovat keskeisesti vaikuttaneet esimerkiksi yrityksen hyvään kasvuun, onnistuneeseen strategiaan, uudistumiseen ja kansainvälistymiseen.

Alan vahvaa osaamista

Juha Metsälä perusti perheyhtiönä toimivana Pohjola Rakennuksen 1989 Tampereella. Nyt konserniin kuuluu emoyhtiö ja neljä tytäryhtiötä.

Pohjola Rakennus -konsernin emoyhtiön hallituksessa on tällä hetkellä Juha Metsälän lisäksi neljä muuta henkilöä, jotka kaikki ovat yhtiön ulkopuolisia asiantuntijoita. Hallituksen kokoonpano edustaa erittäin monipuolista rakentamisen liiketoiminnan tuntemusta.

– Pohjolalle muodostettiin vuonna 2000 ensimmäinen ulkoinen hallitus. Hallituksen jäsenten tulee olla alansa parhaimmistoa ja jokaisella on oma roolinsa hallitustyöskentelyssä. Hallituksella on merkittävä rooli yrityksen menestymisessä, Juha Metsälä toteaa.

Pohjola Rakennuksen hallitukselta edellytetään jatkossa myös kansainvälistymisen, urakkamuotojen kehittämisen ja digitalisaation vahvaa osaamista.

Rohkea tiimi

Pohjola Rakennuksen tavoitteena on strategian mukaisesti jatkuva hallittu ja markkinoita nopeampi kannattava kasvu. Tämä on myös toteutunut.

– Kuljemme alalla vastavirtaan ja yhtiön voimakas kasvu vaatii myös hallitukselta rohkeutta, Juha Metsälä sanoo.

Pohjola Rakennuksen hallitus ylläpitää yhtiön strategiaa jatkuvasti ja auttaa toimivaa johtoa strategisissa kysymyksissä. Niitä ovat muun muassa oikeiden rakennuspaikkojen ja -hankkeiden valinta, riskien hallinta, rahoitus sekä avainhenkilöiden valinnat ja organisaation osaamisen jatkuva vahvistaminen.

– Hallitus kehittää yhtiön toimintaa myös asiakkaiden näkökulmasta. Haluamme tuottaa arvoa aidosti asiakkaillemme. Hyvin toimiva hallitus vapauttaa minut monista rutiineista. Voin keskittyä omistajan rooliin sekä yrityksen kasvattamiseen, mikä on ollut aina intohimoni.

– Yhtiömme hallitus on hyvä tiimi, jonka jäsenet luottavat täysin toisiinsa. Kaikista asioista voidaan puhua ja haasteet ratkaistaan heti, kun meillä on siihen tarvittavaa tietoa. Hallituksemme uskaltaa nojata vastatuuleenkin, Juha Metsälä kiittää luottohenkilöitään.

Kuvateksti:

–  Olen panostanut aina vahvaan hallitustyöskentelyyn. Hallituksella on merkittävä rooli yrityksen menestyksessä ja yrityksen voimakas kasvu vaatii myös hallitukselta rohkeutta, Pohjola Rakennus Oy:n konsernijohtaja Juha Metsälä.

Pohjola Rakennuksen hallituksen jäsenet:

• puheenjohtaja rakennusneuvos Jukka Terhonen, ulkopuolinen, 1.2.2013 –
  • varapuheenjohtaja DI Juha Metsälä 1989 –
  • rakennusneuvos Ben Grass, ulkopuolinen, 2011 –
  • Hannu Tarkkonen, ulkopuolinen, 2015 –
  • asiantuntijajäsen Juhani Kuusisto, ulkopuolinen, 2015 –

Pohjola Rakennus Oy

• Perustettu 1989 Tampereella Rakennustoimisto Pohjola Oy:n nimellä
  • Emoyhtiö Pohjola Rakennus Oy Sisä-Suomi, tytäryhtiöt Pohjola Rakennus Oy Uusimaa (perustettu 2013), Häme ja Infra (2014) sekä Keski- ja Itä-Suomi (2015)
  • Projektinjohtomallilla toimiva, monipuolisen osaamisen rakennusliike sekä aluesuunnittelun ja kiinteistökehittämisen asiantunteva kumppani
  • Liikevaihto 2014 noin 85 milj. €, 2015 budjetoitu 107 milj. €
  • Omaa henkilökuntaa 75, työllistää yhteensä yli 900
  • Kaikki asuntotuotannon mallit käytössä, vuodessa noin 1 000 asuntoa
  • Suurin senioriasuntojen kehittäjä ja rakentaja, oma Eloisa-konsepti

Kultainen Nuija

Hallituspartnerit ry alueellisine sisarjärjestöineen ja yhteistyökumppaneineen jakaa vuosittain huomionosoituksena hyvästä hallitustyöstä Kultaisen Nuijan. Palkinto jaetaan pk-yritykselle, joka on menestynyt avautumalla riippumattomille, ulkopuolisille hallitusjäsenille ja toteuttamalla hyvää hallitustyötä. Huomionosoitus voidaan antaa myös henkilölle esimerkiksi erityisen ansiokkaasta tutkimustyöstä hallitustyön piirissä.

Palkintolautakunnan kokoonpano vuonna 2015:

• Matti Alahuhta, hallituksen pj., Elinkeinoelämän Keskusliitto
  • Anne Berner, hallituksen pj., Vallila Interior Oy