Etusivu » Tiedotteet » Kiinteistöt » Medisiina D -uudisrakennus Turun Kupittaan kampusalueelle

SYK Oy

Medisiina D -uudisrakennus Turun Kupittaan kampusalueelle

Julkaistu: 01.10.2015 klo 11:00
Julkaisija: SYK Oy

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy rakennuttaa uudet opetus-, tutkimus- ja diagnostiikkatilat  Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirille (VSSHP), Turun yliopistolle, Turun ammattikorkeakoululle ja Terveyden- ja hyvinvoinnin laitokselle (THL) Turussa. Rakennustyöt alkavat lokakuussa 2015 ja rakennus otetaan käyttöön syksyllä 2018.

Medisiina D – rakennus alkaa nousta Kupittaalle osoitteessa Kiinamyllynkatu 10, nykyisen Medisiinan ja tulevan T3-sairaalan väliin sekä T- ja A-sairaaloiden läheisyyteen muodostaen alueelle tiiviin toimivan kampuksen. Paikka on erittäin keskeinen terveyden ja hyvinvoinnin toimintojen keskittymä.

Kahdeksankerroksisen uudisrakennuksen pinta-alaksi tulee noin 26 000 brm2 . Kahdeksan varsinaisen kerroksen lisäksi rakennukseen tulee myös kellarikerros sekä yksi kerros vain tekniikkaa varten. Medisiina D rakennetaan Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin (51 %), Turun yliopiston (31 %), Turun ammattikorkeakoulun (11 %) sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (7%) yhteiskäyttöön (suluissa tilojen jakautuminen toimijoiden kesken). Medisiina D -rakennus vastaa hyvin synergian ja innovoinnin tavoitteisiin kootessaan eri toimijoita saman katon alle.

Medisiina D:stä muodostuu lääketieteen opetuksen-, tutkimuksen- ja diagnostiikan synergiatalo, jossa toimii 1 400 opiskelijaa ja 600 työntekijää päivittäin. Tilaratkaisuissa pyritään tilojen monikäyttöisyyteen ja joustavuuteen. Ratkaisu tukee yhteistä toimintaa, mahdollistaa yhteisten palvelujen järjestämistä sekä varmistaa tilojen korkean käyttöasteen ja tilankäytön taloudellisuuden.

Medisiina D:ssä rakennetaan kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti, siitä kertovat tilaratkaisut, rakenteet sekä materiaalit. Näin varmistetaan myös käyttökustannusten kannalta edulliset ratkaisut. Hankkeelle haetaan BREEAM Bespoke-ympäristösertifikaatti ja tavoitteeksi on hankesuunnittelun aikana asetettu sertifikaatin taso Very Good.

Lisätietoa rakennushankkeesta antavat:

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy,
Aki Havia, johtaja rakennuttaminen ja ylläpito
Email: aki.havia@sykoy.fi

Juha Uotila, johtaja asiakkuudet ja kampuskehitys
Puh: 050-492 9653
Email: juha.uotila@sykoy.fi

kuvapyynnöt:

Anita Rinne, asiakkuus- ja viestintäasiantuntija
anita.rinne@sykoy.fi

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy (SYK Oy) on vakavarainen ja innovatiivinen kiinteistökehittäjä. SYK Oy omistaa, rakennuttaa ja vuokraa tiloja yliopistojen, korkeakoulujen sekä heidän kumppaniensa tarpeisiin. SYK Oy kehittää innovatiivisia oppimisympäristöjä, jotka tukevat tutkimustyötä ja opiskelua. Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:n omistavat Suomen valtio sekä pääkaupunkiseudun ulkopuoliset yliopistot. www.sykoy.fi