Etusivu » Tiedotteet » Kiinteistöt » LVI-insinööreistä on pulaa

LVI-insinööreistä on pulaa

Julkaistu: 09.09.2013 klo 09:00
Julkaisija: LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry

Taantumasta huolimatta Suomesta löytyy aloja, joilla kärsitään työvoimapulasta. Esimerkiksi LVI-alalla on jatkuva pula pätevistä toimihenkilöistä: erityisesti LVI-alan insinöörikoulutuksen saaneet henkilöt ovat etsittyä väkeä.

- Töitä olisi hyvin tarjolla, asiantuntija Juha-Ville Mäkinen LVI-Tekniset Urakoitsijat ry:stä vahvistaa ja jatkaa:

- Tilanne on kehittynyt tähän suuntaan jo pidemmän aikaa. LVI-alan koulutuspaikkoja ammattikorkeakouluissa on viime vuosina hienoisesti lisätty. Siitä huolimatta aloituspaikkamäärät ovat jääneet riittämättömiksi, vaikka hakijoita on ollut hyvin ja käytännössä kaikki valmistuneetkin ovat työllistyneet.

Korjausrakentaminen lisää kysyntää

Juha-Ville Mäkinen ennustaa LVI-insinöörien tarpeen lisääntyvän entisestään. Ennuste perustuu erityisesti kahteen tekijään: korjausrakentamisen määrään ja tiukentuviin rakennusten energiatehokkuusvaatimuksiin.

- Ympäristöministeriön arvioiden mukaan korjausrakentamisen tarve tulee kasvamaan nykyisestä seuraavat 15 - 20 vuotta. Myös rakennusten energian kulutukselle asetettujen tavoitteiden saavuttaminen lisää LVI-suunnittelijoiden, LVI-projektipäälliköiden ja LVI-valvojien tarvetta, Mäkinen sanoo.

Uusia koulutusvaihtoehtoja tarvitaan

Mäkinen pitää LVI-alan insinöörikoulutuksen laatua erinomaisena ja kehuu alan opettajien osaamista ja sitoutumista työhönsä korkeatasoiseksi. Uusia vaihtoehtoja kuitenkin tarvitaan LVI-alan työnjohtopulan pienentämiseen.

- Hyvä vaihtoehto on LVI-alalle suuntautunut rakennusmestarikoulutus, joka valmistaa erityisesti LVI-projektien johtotehtäviin. Tosin tämä vaihtoehto on toistaiseksi tarjolla vain pääkaupunkiseudulla, Mäkinen toteaa.

LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry

Asiantuntija Juha-Ville Mäkinen, p. 045 899 9388, juha-ville.makinen(at)lvi-tu.fi

Viestintäasiantuntija Pipsa Hiltunen, p. 0400 287 939, pipsa.hiltunen(at)lvi-tu.fi

Tiedote löytyy myös LVI-TU:n verkkosivuilta www.lvi-tu.fi

LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry on LVI-asennusalalla toimivien yritysten toimiala- ja työnantajajärjestö. Sen tehtävänä on jäsenyritysten ja toimialan liiketoimintamahdollisuuksien edistäminen. Liiton jäsenyritysten yhteenlaskettu liikevaihto on lähes 1 miljardi euroa, ja ne työllistävät noin 6 000 henkilöä.

LVI-TU on vahva erikoisurakointiliitto osana Rakennusteollisuus RT:tä.