Etusivu » Tiedotteet » Kiinteistöt » Lehdistötiedote Turun Ylioppilaskyläsäätiön opiskelija-asuntokohteiden Päivänpaisteen ja Pyysumpun myymisestä

Turun Ylioppilaskyläsäätiö

Julkaistu: 03.09.2015 klo 08:56
Julkaisija: Turun Ylioppilaskyläsäätiö

Turun Ylioppilaskyläsäätiö luopuu Turussa Päivänpaisteen (os. Kataraistentie 1) ja Raumalla Pyysumpun (os. Teinitie 2) opiskelija-asuntokohteista. Säätiön valtuuskunta päätti asiasta ylimääräisessä kokouksessaan 2.9.2015. Molemmat kohteet ovat vapaita ARA:n käyttö- ja luovutusrajoituksista.

Turun Ylioppilaskyläsäätiön hallitus esitti yksimielisesti kohteista luopumista, koska ne vaatisivat raskaat perusparannukset lähivuosina. Huoneistojen yleiskunto edellyttäisi kuitenkin välittömiä korjaustoimenpiteitä.  Soluasuntopohjat ovat lisäksi sellaisia, että niiden muuttaminen pienasunnoiksi olisi erittäin vaikeaa ja kallis operaatio. Mikäli korjaus- ja perusparannuskustannukset lisättäisiin nykyisiin, omakustannusperiaatteella määriteltäviin vuokriin, ne ylittäisivät selvästi alueiden markkinavuokratason.

Päivänpaiste

Päivänpaisteen opiskelija-asuntokohde on valmistunut vuonna 1985 ja siinä on 101 huoneistoa ja 221 asuntotopaikkaa. Kohteen käyttöaste on ollut selvästi keskimääräistä heikompi. Vajaakäyttö on ollut viime vuosina noin 15 %, kun se säätiön muissa opiskelija-asunnoissa on ollut keskimäärin 4 % vuodessa. Kohteen asuntojen vähäisempään kysyntään ovat vaikuttaneet eniten sen etäinen sijainti ja se, että suurin osa asunnoista on vähän kysyttyjä soluasuntoja.

Raumalla sijaitseva Pyysumpun opiskelija-asuntokohde on valmistunut 1979 ja siinä on 71 huoneistoa ja 174 asuntopaikkaa. Kohteen käyttöaste on viime vuosina heikentynyt. Opiskelija-asuntojen vajaakäyttö on kasvanut Raumalla johtuen siitä, että tarjolle on tullut runsaasti muitakin vuokra-asuntoja.

Pyysumppu

Ostajatahot ovat alalla toimivia vakavaraisia toimijoita. Nykyiset vuokralaiset siirtyvät uusien omistajien vuokralaisiksi voimassaolevin sopimusehdoin. Päivänpaisteesta parhaan tarjouksen on tehnyt Kiinteistö Oy Linnamäenpelto (75% osuudella) ja HexTop Oy (25% osuudella) perustettavan asunto-osakeyhtiön lukuun. Pyysumppu myydään perustettavalle yhtiölle, jonka omistaa Klaus Berner.

Vuokrasopimukset siirtyvät uusille omistajille Päivänpaisteessa lokakuun 2015 alusta ja Pyysumpussa vuoden 2015 loppuun mennessä.

Pyysumpun uusi vuokranantaja on sitoutunut tarjoamaan asuntoja myös jatkossa ensisijaisesti opiskelijoille. Lisäksi TYS on lupautunut ohjaamaan tietoonsa tulevat Raumalta opiskelija-asunnon kyselijät ko. toimijan puoleen.

Turun Ylioppilaskyläsäätiö rakentaa lähivuosina uusia opiskelija-asuntoja Ylioppilaskylään. Uudet asuntokohteet korvaavat sen asuntojen poistuman, joka on nyt kaupan myötä toteutumassa.

Lisätietoja: toimitusjohtaja Kalervo Haverinen puh. 050 331 6914

sähköposti: kalervo.haverinen@tys.fi

Turun yliopiston ylioppilaskunnan vuonna 1966 perustama Turun Ylioppilaskyläsäätiö (TYS) rakentaa, perusparantaa, vuokraa ja ylläpitää opiskelija- ja nuorisoasuntoja. TYS:llä on yli 7300 asuntopaikkaa Turussa ja Raumalla. www.tys.fi