Etusivu » Tiedotteet » Kiinteistöt » Lehdistötiedote syksyn opiskelija-asuntohausta Turussa

Turun Ylioppilaskyläsäätiö

Lehdistötiedote syksyn opiskelija-asuntohausta Turussa

Julkaistu: 01.07.2015 klo 12:55
Julkaisija: Turun Ylioppilaskyläsäätiö

Turussa hyvä opiskelija-asuntotilanne

Syksyllä moni vaihtaa opiskelupaikan perässä kaupunkia. Turussa ja Raumalla asuntoja on tarjolla muita suosittuja opiskelupaikkakuntia enemmän.

Turun Ylioppilaskyläsäätiö eli TYS tarjoaa tulevana syksynä kodin 1200:lle kotimaiselle ja kansainväliselle  opiskelijalle. Heidän lisäkseen TYS majoittaa syyslukukauden alusta myös 450 kansainvälistä vaihto-opiskelijaa. Yhteensä TYSsillä on noin 7100 asuntopaikkaa Turussa ja parisensataa Raumalla.

–   Erityisesti yksiöistä on kova kysyntä. Pyrimme jatkuvasti kehittämään asuntokantaamme vastaamaan paremmin asukkaidemme tarpeita. TYSsillä on jo nyt suhteellisesti eniten yksiöitä asuntokannassaan verrattuna muihin opiskelija-asuntojen tarjoajiin, TYSsin asuntotoimenjohtaja Pirjo Lipponen-Vaitomaa kertoo.

Lipponen-Vaitomaan mukaan yksiöiden määrä kasvaa entisestään tulevina vuosina, kun soluasuntoja muutetaan yksiöiksi perusparannuksen yhteydessä. Myös uudistuotannossa TYS keskittyy yksiöihin ja pieniin perheasuntoihin.

Opiskelija-asunto on Turussa asuville yleensä edullisin vaihtoehto, sillä vuokraan sisältyvät vesi, sähkö ja internetliittymä. Vapailla markkinoilla asuntojen vuokrat ovat yleensä korkeampia, ja nämä kulut tulevat maksettaviksi vuokran päälle.

Asunto kaikille

TYSsiltä voi hakea asuntoa kolme kuukautta ennen asunnontarvetta. Sijoitukseen asuntojonossa vaikuttaa hakemuksen jättöpäivän lisäksi se, miten kaukaa hakija on tulossa Turkuun opiskelemaan.

–  Jonoon jää joka syksy noin viitisensataa hakijaa. Suurin osa heistä on uusia opiskelijoita, jotka ovat kotoisin Turun seudulta ja asuvat vanhempiensa luona. Yleensä hekin saavat kuitenkin opiskelija-asunnon marraskuun aikana, kun jono alkaa purkautua, Lipponen-Vaitomaa lisää.

TYS on syyskuun aikana yhteydessä kaikkiin jonoon jääneisiin hakijoihin ja selvittää heidän asunnontarpeensa. Tänä syksynä hakijoilla on mahdollista päästä myös perusparannuksen myötä valmistuneisiin uudenkiiltäviin yksiöihin ja kaksioihin. Haliskylässä sijaitsevat yksiöt ja kaksiot valmistuvat marras-joulukuun vaihteessa.

Lisätiedustelut: Kalervo Haverinen/Turun Ylioppilaskyläsäätiön toimitusjohtaja (050 331 6914)

Turun yliopiston ylioppilaskunnan vuonna 1966 perustama Turun Ylioppilaskyläsäätiö (TYS) rakentaa, perusparantaa, vuokraa ja ylläpitää opiskelija- ja nuorisoasuntoja. TYS:llä on yli 7300 asuntopaikkaa Turussa ja Raumalla. www.tys.fi