Etusivu » Tiedotteet » Kiinteistöt » Lehdistötiedote syksyn opiskelija-asuntohausta

Turun Ylioppilaskyläsäätiö

Lehdistötiedote syksyn opiskelija-asuntohausta

Julkaistu: 29.06.2016 klo 09:13
Julkaisija: Turun Ylioppilaskyläsäätiö

TYSillä eniten yksiöitä opiskelija-asunnoista

Turun Ylioppilaskyläsäätiön asunnoista lähes puolet on yksiöitä tai yhden hengen asuntoja. Muissa opiskelukaupungeissa suurin osa opiskelija-asunnoista on soluasuntoja. Säätiöllä on jo lähes 3000 yhden hengen asuntoa. Uusia yksiöitä on tarjolla myös syksyllä opintojaan aloittaville, kun Haliskylän kaksi vuotta jatkunut perusparannus valmistuu. Perusparannuksen yhteydessä vanhat soluasunnot on muutettu yksiöiksi ja kaksioiksi.

TYS vuokraa tulevana syksynä asunnon noin tuhannelle kotimaiselle ja kansainväliselle opiskelijalle. Lisäksi säätiö majoittaa syyslukukauden alussa noin 350 kansainvälistä vaihto-opiskelijaa. Kaiken kaikkiaan TYS tarjoaa kodin noin 6800 opiskelijalle

Yksiöiden määrä kasvaa entisestään tulevina vuosina, kun TYS keskittyy myös uudistuotannossaan yksiöihin ja pieniin perheasuntoihin. Uuden opiskelija-asuntokohteen, Aitiopaikan, rakennustyöt alkavat vuoden vaihteessa. Ylioppilaskylän ja kylpylähotelli Caribian väliselle alueelle rakennetaan noin pari sataa opiskelija-asuntoa.

Opiskelija-asunto edullisin vaihtoehto

Opiskelija-asunto on markkinoiden edullisin vaihtoehto, sillä vuokraan sisältyvät vesi, sähkö, internetliittymä sekä neljä ilmaista saunavuoroa kuukaudessa. Vapailla markkinoilla asumismenot ovat sijainniltaan ja tasoltaan samanlaisissa vuokra-asunnoissa selvästi korkeammat, kun vuokraan lisätään vesi, sähkö ja nettiyhteys.

Asuntoa voi hakea kolme kuukautta ennen asunnontarvetta. Asunnon saantiin vaikuttaa hakemuksen jättöpäivän lisäksi se, miten kaukaa hakija on tulossa Turkuun opiskelemaan.

Kaikki elo-syyskuun alkuun vapautuvat asunnot varataan syksyn uusille opiskelijoille. Silti jonoon jää joka syksy noin viitisensataa hakijaa.  Suurin osa heistä on kotoisin Turun seudulta ja yleensä hekin saavat opiskelija-asunnon viimeistään marraskuun aikana, kun jono alkaa purkautua.

Lisätietoja: Pirjo Lipponen-Vaitomaa, asuntotoimenjohtaja, puh. 0400 827 800,

pirjo.lipponen-vaitomaa@tys.fi

Turun yliopiston ylioppilaskunnan vuonna 1966 perustama Turun Ylioppilaskyläsäätiö (TYS) rakentaa, perusparantaa, vuokraa ja ylläpitää opiskelija- ja nuorisoasuntoja. TYS:llä on noin 6800 asuntopaikkaa Turussa. www.tys.fi