Etusivu » Tiedotteet » Kiinteistöt » Lämmitysjärjestelmä kuntoon talveksi

Lämmitysjärjestelmä kuntoon talveksi

Julkaistu: 02.09.2013 klo 09:36
Julkaisija: LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry

Lämmin kesä on loppusuoralla ja rakennusten lämmityskausi alkamassa. LVI-laitteiden syyshuolto varmistaa, että lämmitysjärjestelmä toimii häiriöittä ja sisätiloissa on miellyttävää oleskella talvipakkasillakin.

Lämmitysjärjestelmästä on tärkeää tarkastaa automatiikan ja pumppujen toiminta, ja uusia rikkoontuneet osat esim. termostaattiset patteriventtiilit. Lisäksi on hyvä varmistaa, että ilmanvaihtojärjestelmien suodatin- ja venttiilihuolto sekä automatiikka toimivat kunnolla. Lämpimän käyttöveden osalta tarkastetaan verkoston painetaso ja lämpötila sekä vesijohtokalusteiden kunto: vuotavat ja vettä törsäävät kalusteet kannattaa vaihtaa nykyaikaisiin vettä säästäviin.

- Toimiva LVI-järjestelmä lisää asumisviihtyvyyttä ja pitää lämmityskustannukset hallinnassa. Jos oma taito ei riitä, niin apua saa oman paikkakunnan LVI-liikkeistä, toimialapäällikkö Arvo Ylönen LVI-Teknisistä Urakoitsijoista toteaa.

Energiatehokkuus paremmalle tasolle

Syyshuollon yhteydessä on hyvä hetki suunnitella toimenpiteitä, joilla rakennuksen energiatehokkuus nousee pysyvästi uudelle tasolle.

Vanha rakennuskanta on energiatuhlari uusiin rakennuksiin verrattuna. Syyskuun alussa voimaan tulleet korjausrakentamisen energiatehokkuusmääräykset edellyttävätkin energiatehokkuuden parantamista luvanvaraisten korjaushankkeiden yhteydessä. Käytännön toimenpiteitä ovat mm. lämmitystapamuutokset, joissa lisätään uusiutuvan energian käyttöä (esim. aurinko- ja maalämpö). Myös ilmanvaihtojärjestelmän uusiminen ja rakennuksen ulkovaipan tiivistäminen parantavat energiatehokkuutta.

- Nyt on hyvä ajankohta käynnistää korjaushankkeita, kun uudisrakentaminen hiljenee ja alan yrityksillä on osaavia henkilöitä hankkeisiin, Ylönen vinkkaa.

Toimialapäällikkö Arvo Ylönen, p. 050 309 3670, arvo.ylonen(at)lvi-tu.fi

Viestintäasiantuntija Pipsa Hiltunen, p. 0400 287 939, pipsa.hiltunen(at)lvi-tu.fi

Tiedote löytyy myös LVI-TU:n verkkosivuilta www.lvi-tu.fi

LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry on LVI-asennusalalla toimivien yritysten toimiala- ja työnantajajärjestö. Sen tehtävänä on jäsenyritysten ja toimialan liiketoimintamahdollisuuksien edistäminen. Liiton jäsenyritysten yhteenlaskettu liikevaihto on lähes 1 miljardi euroa, ja ne työllistävät noin 6 000 henkilöä.

LVI-TU on vahva erikoisurakointiliitto osana Rakennusteollisuus RT:tä.