Etusivu » Tiedotteet » Kiinteistöt » Lämmin helmikuu tasasi kaukolämmön ennätyskäyttöä tammikuussa

Energiateollisuus ry

Lämmin helmikuu tasasi kaukolämmön ennätyskäyttöä tammikuussa

Julkaistu: 03.03.2016 klo 08:27
Julkaisija: Energiateollisuus ry

Tammikuun kaukolämmön käyttö nousi kaikkien aikojen ennätykseen, kuukaudessa kaukolämpöä käytettiin 6 030 gigawattituntia (GWh). Helmikuun lämpimät säät taas säästivät kaukolämpöasiakkaiden energiaa siten, että alkuvuoden kaukolämmön käyttö, 9 860 GWh, on ollut lähellä normaalia keskiarvoa.

Tammikuun lämmitystarve oli 20 prosenttia normaalia suurempi. Helmikuun lämmityksen tarve jäi puolestaan 20 prosenttia normaalia pienemmäksi. Ilmatieteen laitoksen mukaan jopa harvinaisen kylmä tammikuu oli neljästä seitsemään astetta normaalia kylmempi. Helmikuu olikin sitten edellisvuoden tapaan harvinaisen lauha lämpötilojen ollessa viidestä seitsemään astetta tavanomaista korkeampia.

Vuoden 2015 sekä tammikuu että helmikuu olivat normaali lämpimämmät, joten siihen verrattuna kaukolämmön tarve nousit yli 22 prosenttia suuremmaksi.

Kuluva lämmityskausi on ollut edellistä talvea kylmempi ja siten lämmitystarve on ollut hieman yli neljä prosenttia suurempaa. Normaaliin talveen verrattuna lämmityksen tarpeessa on kuitenkin ollut reilua vähennystä, kaukolämpöenergiaa on säästynyt noin kahdeksan prosenttia.

Liite: Kaukolämmön käyttö kuukausittain

Lisätiedot: