Etusivu » Tiedotteet » Kiinteistöt » KVKL: Kiinteistönvälitysalan liikevaihto ja henkilöstö hyvässä kasvussa alkuvuonna

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto ry

Julkaistu: 07.10.2016 klo 08:19
Julkaisija: Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto ry

Kiinteistönvälityksen alkuvuosi on lähtenyt käyntiin vahvan kasvun merkeissä. Vuoden 2016 ensimmäinen vuosipuolisko tuotti mukavan 12 prosentin kokonaisliikevaihdon kasvun edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna, kertoo Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto KVKL.

Välitysalalla soiva sävel on tällä hetkellä positiivinen.  “Tunnelmat ovat lupaavat. Se näkyy kokonaisluvuista. Liikevaihtoaan kasvattaneita yrityksiä on nyt enemmän kuin supistuvia. Esimerkiksi kuluvan vuoden toisella neljänneksellä voimakkaasti eli yli 15 prosenttia liikevaihtoaan kasvattaneita yrityksiä oli alalla jo 46 prosenttia”, kertoi KVKL:n toimitusjohtaja Jukka Malila KVKL:n valtakunnallisessa seminaarissa Helsingissä.

Myös kiinteistönvälitysalan henkilöstömäärä on jatkanut alkuvuonna selvää vahvistumistaan: tammi-maaliskuussa väki lisääntyi 4,2 prosenttia ja huhti-kesäkuussa 3,4 prosenttia vuodentakaisista ajankohdista.

Vuoden 2016 alkupuolisko jatkoi vuoden 2015 loppupuoliskolla alkanutta positiivista liikevaihtokehitystä: vuonna 2015 kiinteistönvälitysalan liikevaihto kasvoi kokonaisuudessaan jo yli 10 prosenttia edellisvuodesta.

“Alan kehityksen pohjat nähtiin vuonna 2014. Sen jälkeen on saatu kasvua niin kauppamäärissä kuin kiinteistönvälitysalan liikevaihdossakin. Liikevaihdon kasvua on tukenut voimakkaasti myös se, että alan yritykset ovat uskaltautuneet viime aikoina myös rekrytoimaan rohkeasti uusia ammattilaisia. Näin tapahtui myös tämän vuoden toisella kvartaalilla”, Jukka Malila kuvasi.

Suomen kiinteistönvälittäjien määrä onkin lähtenyt voimakkaasti kasvamaan kohden 5000:n rajapyykkiä oltuaan 2010-luvullakin joinakin kuukausina jopa alle 4000 ammattilaisen tasolla.

Viimeiset vuodet eivät ole olleet veljeksiä alan henkilöstön määrissä. Aallonpohjavuonna 2014 toimialan henkilöstömäärä supistui vielä 5,8 prosenttia. Kasvuun alan henkilöstömäärä kääntyi vuoden 2015 jälkimmäisellä vuosipuoliskolla.

Voimakkaasti eli yli 15 prosenttia liikevaihtoaan kasvattaneiden yritysten lukumäärä oli tämän vuoden huhti-kesäkuussa 607 kappaletta. Vastaavasti voimakkaasti liikevaihtoaan supistaneiden yritysten lukumäärä supistui 436 kappaleeseen. “Suuntaus on hyvä: voimakkaasti kasvaneiden yritysten määrä on alkuvuodesta lisääntynyt ja supistuvien yritysten määrä vähentynyt”, KVKL:n toimitusjohtaja summaa.

Alle 10 henkilöä työllistäviä yrityksiä on kiinteistönvälityksen toimialan yrityksissä eniten. Kyseisten yritysten lukumäärä oli vuoden 2016 toisella vuosineljänneksellä 1 356 kappaletta, eli 88 prosenttia toimialan yrityksistä.

Toimialalla oli enemmän vanhoja kuin nuoria pk-yrityksiä. 76 prosenttia toimialan yrityksistä oli toiminut alalla vähintään 5 vuotta.

Lisätiedot:

www.kvkl.fi

Jukka Malila, KVKL:n toimitusjohtaja, jukka.malila@kvkl.fi

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto (KVKL) on kiinteistönvälitysalan yritysten ja järjestöjen valtakunnallinen etu- ja kattojärjestö, joka toimii alan yhteiskunnallisena vaikuttajana ja edunvalvojana yhteisten päämäärien toteuttamiseksi. KVKL toimii tässä roolissaan jäsenryhmittymiensä antamalla mandaatilla alan ainoana valtakunnallisena edustajana Suomessa.