Etusivu » Tiedotteet » Kiinteistöt » KVKL käytettyjen asuntojen kaupasta Suomessa: Alkuvuonna edetty lähes edellisvuoden tahtiin – huhtikuu selvästi edellisvuotta parempi

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto ry

Julkaistu: 18.05.2016 klo 09:45
Julkaisija: Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto ry

Vanhojen asuntojen kauppoja tehtiin huhtikuussa reilu 4,3 prosenttia edellisvuoden vastaavaa kuukautta enemmän, kertoo Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto (KVKL).

Käytettyjen rivitaloasuntojen talojen kauppa kasvoi  huhtikuussa yli 7,5 prosenttia vuoden 2015  huhtikuuhun verrattuna. Omakotitalojen kauppa puolestaan lisääntyi lähes 5 prosenttia edellisvuoden huhtikuuhun verrattuna.  Käytettyjen kerrostaloasuntojen kauppaan kirjattiin lisäystä reilu 2,3  prosenttia edellisvuoden huhtikuuhun verrattuna, käy ilmi Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton (KVKL) kauppahintaseurantapalvelusta.

Asuntokaupan kauppamäärien luisun  aallonpohja koettiin vuonna 2014.  Sen jälkeen kauppa kasvoi vuonna 2015.  Vuoden 2015 jälkimmäinen vuosipuolikas oli myös kiinteistönvälitysalan yritysten liikevaihdossa 2010-luvun paras puolisko.

”Odotuksemme on ollut, että kaupan vahvistuminen myös vuonna 2016 jatkuisi.  Kokonaislukujen valossa käytettyjen asuntojen kauppamäärien kasvu ei ole kuitenkaan alkuvuonna jatkunut  aivan siinä tahdissa kuin ennakoitiin.  Kolmen pääasuntotyypin kauppojen kokonaiskertymä oli tammi-huhtikuussa 2016 likipitäen samalla tasolla kuin vuoden 2015 tammi-huhtikuussa.  Vasta kevään loppuvaihe on tuonut kunnolla edellisvuotta vahvempaa kauppamäärien kasvua.   Toivotaan, että loppukevätkin sujuu huhtikuun tapaan vireissä merkeissä”,  luonnehtii  tilannetta Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton toimitusjohtaja Jukka Malila.

”Suomessa asuntokaupan arvosta ylivoimaisesti suurimman osan muodostavat käytetyt asunnot.  Asuntomarkkinoiden voimakkain virkoaminen on kohdistunut viime aikoina etenkin uudisasuntokaupan puolelle.  Maan taloudenkin kannalta olisi tärkeää, että kaupallinen vire vahvistuu myös käytettyjen asuntojen puolella: kukin asuntokauppa kun generoi aina ympäristössään monenlaista positiivista toimeliaisuutta – ja mitä enemmän, sitä parempi”,  Malila muistuttaa.

Helsingissä 18.5.2016

KVKL Tiedotus

Lisätiedot:

Jukka Malila

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto ry

p. 050-5112100  (=keskiviikkoaamuna luennoimassa; mahdolliset yhteydenotot aluksi tekstiviestillä).

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto (KVKL) on kiinteistönvälitysalan yritysten ja järjestöjen valtakunnallinen etu- ja kattojärjestö, joka toimii alan yhteiskunnallisena vaikuttajana ja edunvalvojana yhteisten päämäärien toteuttamiseksi. KVKL toimii tässä roolissaan jäsenryhmittymiensä antamalla mandaatilla alan ainoana valtakunnallisena edustajana Suomessa.