Etusivu » Tiedotteet » Kiinteistöt » Koe Kotkan arkkitehtuuri mobiilisti!

Cursor Oy, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö

Koe Kotkan arkkitehtuuri mobiilisti!

Julkaistu: 04.07.2013 klo 15:31
Julkaisija: Cursor Oy, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö

Kotkan kaupungin arkkitehtuurikohteet ovat nyt myös saatavilla mobiilireittinä. Heinäkuun alussa julkaistu mobiilikartta esittelee 81 kotkalaista arkkitehtuurikohdetta aina Kotkan pohjoisosien Hurukselasta etelän saaristoon Haapasaareen ja Reiskeriin.

Kotkan kaupunki kuvastaa monenlaista historiaa ja rakennustyyliä. Sen edeltäjähän oli Ruotsinsalmen linnoituskaupunki, jonka 1700-luvun venäläisen arkkitehtuurin merkkejä näkyy edelleen mm. Pyhän Nikolaoksen kirkossa Isopuistossa.

Kasvuun Kotka kuitenkin ponnahti sahateollisuuden ansiosta 1870-luvulla ja tämän aikaisista asumuksista on Kotkassa edelleen merkkejä yllin kyllin. Arkkitehtuuri ei ole kuitenkaan vain vanhoja Ahlströmin ja Gutzeitin tehdasrakennuksia vaan myös omaperäisiä asunalueita, joissa talot rakennettiin nutikoista, sahauksessa ylijääneistä lankunpätkistä.

Myös 1900-luvun Kotka on mobiilireitissä esillä mm. Alvar Aallon kädenjäljen myötä. Viimeisimmät merkkirakennukset löytyvät satamista, joissa niitä on otettu uusiokäyttöön matkailun ja kulttuurin palvelukseen.

Kotkan mobiilin arkkitehtuurireitin voi ladata Citynomadi-palvelusta Kaakko135-mobiilikokonaisuuden alta. Se on käyttäjälleen ilmainen ja helposti ladattavissa netin kautta älypuhelimeen tai tablettiin. Opastustekstin lisäksi voi mobiilikierroksella nähdä vanhoja valokuvia rakennuksista.

Matkailun mobiilireittien tuotanto kuuluu Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö Cursorin Active Park –hankkeeseen, jota rahoittavat Kaakkois-Suomen ELY-keskus ja Euroopan sosiaalirahasto.

Lisätietoja Kaakko135° mobiilioppaasta ja matkailun kehittämistyöstä seudulla:
projektipäällikkö Johanna Heinonen, puh. +358 40 190 2523, johanna.heinonen@cursor.fi
projektipäällikkö Noora Kiili, puh: +358 40 190 2573, noora.kiili@cursor.fi

Cursor Oy, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö vastaa Kotkan, Haminan, Miehikkälän, Pyhtään ja Virolahden kuntien yritysneuvonnasta ja toteuttaa seudun elinkeinokehittämishankkeita. Cursor palvelee Etelä-Kymenlaakson yrittäjiä, yrittäjiksi aikovia ja seudulle asettuvia yrityksiä liiketoiminnan perustamis- ja kehittämisasioissa. Toimipisteemme sijaitsevat Kotkassa Eagle-talossa E18-tien varrella ja Haminan keskustassa Raatihuoneentorilla. Cursorin omistavat seudun kunnat (Kotka, Hamina, Pyhtää, Virolahti ja Miehikkälä) yhdessä alueen teollisuusyritysten ja rahoituslaitosten kanssa.

www.cursor.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon