Etusivu » Tiedotteet » Kiinteistöt » Keskusarkiston rakennustyöt käynnistyivät Mikkelissä

Senaatti-kiinteistöt

Keskusarkiston rakennustyöt käynnistyivät Mikkelissä

Julkaistu: 10.02.2016 klo 08:00
Julkaisija: Senaatti-kiinteistöt

Mikkeliin rakennettavan arkistolaitoksen keskusarkiston rakennustyöt ovat käynnistyneet viime viikolla Kalevankankaalla tontin raivauksella.  Raivaustöiden jälkeen alkavat maanrakennustyöt, jotka valmistuvat kesäkuussa 2016. Täyteen vauhtiin työt pääsevät kesäkuussa, kun rakennuksen elementtirakenteisen betonirungon pystytys alkaa.  Rakennuksen suunnittelu alkoi huhtikuussa 2015, ja se valmistuu vuoden 2017 lopussa.

Rakennuksen rakennuttaa Senaatti-kiinteistöt, joka on valtion työympäristö- ja toimitila-asiantuntijana toimiva liikelaitos. Rakennus vuokrataan arkistolaitoksen käyttöön vuokrasopimuksella.

Keskusarkistoon sijoitetaan arkistolaitoksen muiden toimipisteiden aineistoja noin 65 000 hyllymetriä sekä kartta-aineistoja.  Uuteen arkistoon tulee pääosin vähemmän käytettyä sekä myös digitoitua arkistoaineistoa.  Arkistossa ei ole tutkijapalvelua paikan päällä, vaan se tukeutuu siltä osin arkistolaitokseen kuuluvan Mikkelin maakunta-arkiston tutkijapalveluihin.

Rakennuksen kustannusarvio on 16,4 miljoonaa euroa.  Summasta suurimman yksittäisen osan muodostaa  arkistohyllyhankinta, jonka arvo on noin neljä miljoonaa euroa.  Rakennuksen pinta-ala on 5 000 m2

Rakennustyöt jaetaan noin 30 osaurakkaan, jotka kaikki kilpailutetaan erikseen.  Hankkeen projektinjohdosta vastaa ja työmaan päätoteuttajana toimii mikkeliläinen rakennuttajatoimisto Suomen Controlteam Oy.  Rakennushanke työllistää rakennusvaiheessa keskimäärän 20–30 henkilöä.  Keskusarkistossa tulee työskentelemään päätoimisesti 5–7 henkilöä.

Senaatti-kiinteistöt, aluejohtaja Jyrki Reinikainen 040 5655181

Kansallisarkisto/arkistolaitos, suunnittelujohtaja Jorma Vappula 029 533 7117

Senaatti-kiinteistöt on valtion työympäristö- ja toimitila-asiantuntijana toimiva liikelaitos. Haluamme yhdessä asiakkaidemme kanssa tehdä Suomen valtiosta uusien työnteon tapojen edelläkävijän ja luoda työympäristöjä joissa innostutaan, onnistutaan ja viihdytään. Huolehdimme valtion kiinteistövarallisuudesta yhteiskuntavastuullisesti ja luomme osaamisellamme arvoa yhteiskunnalle. www.senaatti.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon